Småföretag kan bli gröna utan klöver

Åse
Karlén
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 2, 2004:

Små och medelstora företag dras med en rad myter. Exempelvis tror många att företagarna inte initierar miljöarbeten därför att de är ointresserade, eller saknar mänskliga och finansiella resurser. Søren Jeppesen efterlyser en mer nyanserad bild.

Søren Jeppesen är verksam vid Handelshøjskolen i København. Hans doktorsavhandling Environmental Practices and Greening Strategies of Small Manufacturing Enterprises in South Africa – A Critical Realist Approach handlar om hur, och varför, mindre företag driver miljöarbeten.

– Jag anser att en stor del av den befintliga litteraturen på området saknar en sammanhängande, vetenskaplig ram. Jag har därför arbetat dels teoretiskt, genom att sammanställa en vetenskaplig undersökningsram, och dels empiriskt, genom att pröva denna ram på små, producerande verksamheter, säger Jeppesen.

Han började med att gå igenom den existerande teoribildningen. Därefter genomförde han en enkätstudie av 200 företag i Port Elizabeth, Sydafrika. Slutligen har han på nära håll studerat tre sydafrikanska småföretag.

– Företagens drivkrafter till miljöarbete beror på både den interna situationen och deras externa relationer. Förhållandena varierar från bransch till bransch, och de förändras över tiden.

Søren Jeppesens avhandling visar att de medelstora företagen har en mer utbyggd miljöpraxis än mikroföretagen. Branscher med omfattande globala relationer är också mer miljövänliga än branscher med lokal orientering. Ledningens miljöfokus och effektiviteten i resursutnyttjandet är två av de faktorer som påverkar miljöarbetet. Relationerna mellan ledningen och de anställda, liksom företagets relationer till leverantörerna, de viktigaste kunderna samt de lokala myndigheterna, är också viktiga.

För mer info: sj.ikl@cbs.dk———–

1003

DELA