Punkens ideal – en del av entreprenörskapet

Maria
Linde
DELA
Tobias Malm. Foto: Clément Morin.

När ett rockband går från hobbyprojekt till välkänt band ställs nya krav på affärsmässighet. Utvecklingen kan vara problematisk för bandmedlemmarna.

Många rockband ger i dag ut sin musik på egna bolag och driver affärsmässig verksamhet med försäljning, marknadsföring och redovisning. Samtidigt är det svårt att fullt ut leva på musiken – många bandmedlemmar har ett jobb vid sidan av musiken.

Utvecklingen att gå från hobbyprojekt till etablerat band, med de krav på företagsamhet som det innebär, är inte helt oproblematisk. Det har Tobias Malm, Stockholms universitet, sett i en studie där han bland annat har följt ett svenskt välkänt rockband under ett år. Hans forskning visar att småföretagandet skapar en ambivalens hos bandmedlemmarna när ”hobbyutövaridentiten” möter ”proffsidentiteten”.

– Till en början identifierar man sig som hobbymusiker som spelar för att det kul, inte för att tjäna pengar. Men när ett band slår igenom – och det upptar all ledig tid och vännerna i bandet i stället blir kollegor – uppkommer dilemmat: ”Är jag hobbyutövare eller proffs?”

Exempel på när de två identiteterna verkar parallellt – eller krockar – kan vara när det välkända rockbandet åker iväg på en spelning. Det är ett professionellt affärsmässigt jobb som ofta genomförs vid sidan av ordinarie arbete, och som tar mycket på krafterna. Är det då en väldigt liten publik som har kommit till konserten träder hobbyutövaridentiteten in, menar Tobias Malm.

– Då behöver bandet känna att de står på scen för att de älskar musik och tycker det är kul. Hobbyidentiteten blir som ett slags försvar man kan luta sig mot när företagandet går dåligt.

Tidigare rockforskning visar att det är viktigt för rockmusiker med autenticitet – att vara sann. I det ingår bilden att det är fult att tjäna pengar på sin konst. Tobias Malm menar att det handlar om ideologi, och att identiteterna – hobbyutövare och proffs – står i varsitt normsystem. Han kan däremot se att normerna kring vad som är bra och rätt, har förändrats över tid. Att tjäna pengar på sin musik är mer accepterat bland rockmusiker i dag än tidigare.

– I ett band är proffsidentiteten kopplad till att smida sin egen lycka. I dag ger många ut sin musik på egna skivbolag i stället för att vara kopplade till stora musikbolag. Punkens do it yourself-ideal har blivit en stor del av entreprenörskapet, säger Tobias Malm.

Kontakta tobias.malm@edu.su.se

Tobias Malms avhandling Konsten att hålla ihop – om lärande och organisering i rockband finns att läsa som PDF.

En längre intervju med Malm finns på su.se.

Han disputerar 12 juni 2020 klockan 13.00. Följ disputationen digitalt via Zoom. ———–

815

DELA