NY STUDIE | Bankkonto kan bli startskottet för kvinnors företagande

Maria
Gustafsson
DELA
Kvinnlig företagare bär bananer på ryggen.
Foto: Canva.

Att öppna ett bankkonto kan göra stor skillnad för kvinnor med låg inkomst som vill starta eget företag. Det visar en studie från landsbygden i Bangladesh – men effekten är starkt beroende av en annan faktor.

Kvinnors företagande har länge setts som en väg ut ur fattigdom. Tidigare har många hoppats att mikrofinansiering, i form av små lån, skulle ge kvinnor bättre möjligheter att starta och driva företag. Effekterna har dock varit begränsade. I den nya studien testade forskarna i stället om tillgång till formella banktjänster – ett vanligt bankkonto – kan ge kvinnor större ekonomisk frihet och fler möjligheter att bli företagare.

Totalt deltog 577 kvinnor med låg inkomst från landsbygden i Bangladesh. Hälften fick öppna ett bankkonto utan avgifter under två år, medan den andra hälften inte fick det. Kvinnorna i båda grupperna bodde i två olika samhällen: ett där könsnormerna är mycket restriktiva och ett där de är mer jämställda.

Skillnad mellan jämställda och ojämställda samhällen

Resultatet visar att de som fick öppna ett bankkonto oftare startade företag än kontrollgruppen. De lärde sig även mer om penninghantering, blev bättre på att se affärsmöjligheter och fick större tilltro till sin egen förmåga. Men i samhällen med starka könsnormer var effekten svagare – där var kvinnornas handlingsutrymme fortfarande begränsat av sociala förväntningar.

Forskarna menar att tillgång till ett bankkonto är en viktig pusselbit, men inte hela lösningen. För att kvinnor ska kunna dra full nytta av finansiell inkludering krävs också att attityder och normer i samhället förändras. När ekonomiska möjligheter kombineras med socialt stöd och jämställda normer kan kvinnors entreprenörskap bli en verklig kraft för utveckling och fattigdomsminskning.

Mer om studien och författarna
Artikeln Financial inclusion and low-income women’s new venture initiation: A Field experiment är publicerad i den vetenskapliga tidskriften Journal of Business Venturing. Författare är Zafar M. Shahriar, Monash University, Australien samt Sarah R. Chase och Dean Shepard båda vid University of Notre Dame, USA.

Läs också:
Mer än pengar krävs för att kvinnor ska lyfta som företagare

7

DELA