NY FORSKNING | Nycklar för att lyckas i förändringstider
- Publicerad: 20 aug 2024,
- 11:57 f m
- Uppdaterad: 20 aug 2024,
- 12:23 e m
Att starta företag inom en helt ny industri, eller att ställa om en befintlig affärsmodell till en mer hållbar variant. Det är exempel på utvecklingsprocesser som företag måste hantera rätt för att de ska hålla över tid.
– När man bygger upp en ny typ av verksamhet är det inte alltid det finns kunskap att stödja sig mot. Ofta behöver kunskapen utvecklas under resans gång, i samverkan med flera olika aktörer, säger Ulrika Harlin, verksam vid RISE och doktorand vid Linköpings universitet.
Hon har i sin doktorsavhandling studerat snabba förändringskontexter i organisations- och företagsvärlden. Till exempel har hon studerat ett svenskt startup-bolag inom hållbar energi och dess resa under de första tre åren. Vid företagsstarten 2017 var hållbarhetsfrågor alltmer i fokus på företagens strategiska agendor, men det fanns väldigt lite kunskap om hur man utvecklar verksamheter som framgångsrikt kan möta dessa nya behov och krav.
– När företag byggs upp från start är det ofta de tekniska processerna som materialförsörjning, teknikutveckling och marknadsföring som det läggs mest tid på. Men man behöver samtidigt bygga en organisation med människor i fokus, och som fungerar i verkligheten. Och det måste göras i ett tidigt skede eftersom man i tidiga planeringsfaser skapar grundförutsättningar för den framtida verksamheten.
Intressentsamverkan A och O
Det är speciellt att bygga upp produktions- och arbetsprocesser i en ny typ av industri, eller i en befintlig organisation som står inför stora snabba förändringar – till exempel under en pandemi. Därför, menar Ulrika Harlin, är det nödvändigt att jobba över traditionella gränser mellan olika aktörer och sektorer. Startup-bolaget i studien arbetade ihop med externa parter på lokal och regional nivå för att tidigt få till socialt hållbara produktions- och arbetsprocesser.
– Det var till exempel kommuner, fackförbund och andra industrier. Att bygga ett stort nätverk är en av nycklarna till en framgångsrik arbetsprocess.
– Aktörerna behöver jobba lösningsorienterat tillsammans inom nya områden mot en övergripande vision, till exempel att bidra till den gröna omställningen. Det är en win win-situation för samtliga, då det inte bara gynnar det aktuella ”problemet” som man löser. Utan de lösningarna som samverkan innebär resulterar ofta i nytänkande och att också andra problem och områden löser sig och kan göra en konkurrenskraftig.
Lärande under resans gång
Den andra framgångsfaktorn för att bygga organisatoriska förutsättningar som håller över tid, är lärandeperspektivet. När nya områden ska utvecklas förändras förutsättningarna hela tiden och ett ständigt lärande sker. Men det är lätt att lärdomar försvinner eller stannar hos enskilda individer.
– Man tänker att vi ska fånga upp allt vi lärt oss efteråt. Men det brukar aldrig bli av. Så det är viktigt att bygga systematik kring lärandet, poängterar Ulrika Harlin.
Det kan vara en god idé att anlita mellanhänder, till exempel en extern part som kan samla upp lärandet på alla nivåer genom att lyssna på samtliga aktörer.
– I startup-bolaget jag följde under tre år, fanns det en extern industriexpert som informellt och under strukturerade möten fångade upp de olika aktörernas perspektiv. På så sätt byggde de tillsammans upp en stor kunskapsbas, med insikter som kunde tas med in i andra sammanhang, säger Ulrika Harlin.
Kontakta ulrika.harlin@ri.se
Mer om avhandlingen
Ulrika Harlin är verksam vid forskningsinstitutet RISE och disputerar 6 september vid Linköpings universitet med avhandlingen Exploring the Handling of Critical Work Practices in Rapid Change Contexts: A study of an industrial startup and the COVID-19 pandemic. Utöver studien om startup-bolaget inom grön industri som nämns i den här artikeln, ingår det även en studie om den snabba förändringskontexten som pandemin innebar för organisationer och företag i Sverige. Forskningen baseras på projekt finansierade av Vinnova och AFA Försäkring.