Kvalitet utgår från kundbehov
- Publicerad: 6 sep 2011,
- 12:00 f m
- Uppdaterad: 6 sep 2011,
- 3:27 e m
Följande text publicerades även i Entré nr 2, 2011:
Quality Management (QM) är ett erkänt och gångbart sätt att systematiskt förbättra företagsverksamheten, med fokus på kundens behov. Men små och medelstora företag saknar kunskap om hur de kan använda QM.
Marcus Assarlind har undersökt föregångare till QM, och vilka idéer och metoder som kan bidra till kunskapen om QM i mindre företag. Licentiatuppsatsen Antecedents for Quality Management in Small and Medium Enterprises är framlagd vid Chalmers.
– Quality management handlar om att hantera förbättringar. Det innebär inte nödvändigtvis att göra nya saker, utan att hitta inspiration, anpassa och förbättra det man själv gör.
– Små företag behöver identifiera vad i deras sätt att arbeta som kan förbättras. Då kan de anpassa metoderna till vad de gör – och inte tvärtom, säger Marcus Assarlind.
Uppsatsen bygger på tre delar. Del ett är en fallstudie som visar ett framgångsrikt exempel på QM i ett stort företag. Del två är en litteraturstudie som sammanfattar rekommendationer för vad små och medelstora företag bör tänka på när de implementerar QM. Del tre är en fallstudie av ett litet företag som framgångsrikt gjort avgörande förändringar.
– I detta lilla företag behövdes inga avancerade tekniska lösningar. Det räckte med att någon som med grundläggande förståelse för ”lean” tänkte igenom situationen.
– Det svåra var att få alla i företaget, inklusive ägaren, att förstå att ett systematiskt arbetssätt skulle fungera även i deras företag, säger Assarlind.
Kontakta marcus.assarlind@chalmers.se
Assarlinds forskning är del av EU-projektet FutureSME som ska förbättra europeiska småföretags konkurrenskraft. Läs mer på www.futuresme.eu———–