Kunskap lönsamt för små företag

Johan
Gustafson
DELA

Följande text publicerades även i ”Forskning om entreprenörskap & småföretag” (Entré) nr 4, 1999:

Internationaliseringen av ekonomin är en paradox. Samtidigt som storföretagen jagar fusioner öppnas nya möjligheter för småföretagen. Pontus Braunerhjelm granskar fenomenet i sin doktorsavhandling.

För bara några veckor lyckades Pontus Braunerhjelm, forskare vid Industriens Utredningsinstitut, riva ner stora rubriker i dagspressen. Då hade han tillsammans med kollegor i Uppsala och London undersökt orsakerna till varför så många svenska företag flyttar utomlands – utflyttningarna har nämligen ökat med 50 procent under 1990-talet.

Slutsatsen – att lägre skatt för cheferna var en lika viktig faktor som det dåliga svenska företagsklimatet – var naturligtvis tacksamt bränsle i den pågående debatten om näringslivets villkor. Lika stor uppståndelse blev det däremot inte när Pontus Braunerhjelm lade fram sin doktorsavhandling Knowledge Capital, Firm Performance and Network Production vid Internationella Handelshögskolan i Jönköping i våras.

– Jag gjorde en doktorsavhandling i Schweiz redan 1994 och då tittade jag mycket på de stora företagens villkor, närmare bestämt på vad som driver fram multinationella företags lokaliseringsbeslut. Under det arbetet hittade jag dock många intressanta kopplingar mellan effekterna av kunskap i stora respektive små företag.

I den nya avhandlingen utforskar Braunerhjelm denna dynamik närmare. Vilken betydelse har exempelvis ”kunskapskapitalet” för firmors lönsamhet och exportförmåga? Och hur påverkar kunskap, i form av befintliga kluster av små eller stora företag, storföretagens lokaliseringsbeslut? För att komma fram till meningsfulla svar på dessa frågor var Pontus Braunerhjelm tvungen att konstruera modeller för hur kunskap i företag ska mätas. Insamlingen av data har sedan skett i form av longitudinella makrostudier kombinerat med enkäter och intervjuer.

– I studierna såg vi bland annat att det finns mer kunskap per anställd i småföretag än i mellanstora företag. Däremot finns det mest kunskap i storföretagen. Det visade sig dock att effekterna av kunskap är störst i de mindre företagen, räknat på lönsamheten, berättar Pontus Braunerhjelm.

Resultatet är intressant inte minst med tanke på hur dagens näringsliv ser ut. Storföretag – och just nu särskilt i den kunskapsintensiva läkemedelsbranschen – tycks ha en inneboende längtan efter att växa genom fusioner. Men just kunskap blir svårare att hantera i större organisationer, vilket gör att ”skalfördelarna” det så ofta talas om kanske snarast är negativa.

Även i dessa tidevarv av multinationella megabolag tycks små och mellanstora företag vara attraktiva samarbetspartners för storföretagen, särskilt i kunskapsintensiva branscher. Pontus Braunerhjelm hämtar sitt exempel i en jämförelse av Sverige och den amerikanska delstaten Ohio, där han tittar på hur regionernas industrikluster ser ut och hur lokaliseringen fungerar på respektive plats.

– Högteknologiska företag verkar vara benägna att investera där det redan finns företagskluster inom samma bransch. Fysisk närhet till konkurrenter och partners är viktig, även i dessa tider. Se bara på hur Nokia etablerar sig i Kista, eller hur Pharmacia & Upjohn la sitt huvudkontor i New Jersey.
———–

1243

DELA