Kunskap kan rädda företag
- Publicerad: 8 jun 2005,
- 12:00 f m
- Uppdaterad: 8 jun 2005,
- 3:29 e m
Följande text publicerades även i Entré nr 2, 2005:
Att medvetet satsa på kunskapsutveckling är ett sätt för företagen att överleva i den globala konkurrensen.
– När företag systematiskt lägger fokus på kunskapsprocessen leder det ofta till förbättringar i alla led i organisationen, säger Sari Salojärvi som har skrivit sin avhandling på området.
Företag med en aktiv kunskapsledning har också hög tillväxt. Det är ett av resultaten i Sari Salojärvis doktorsavhandling Essays on the Role and Nature of Knowledge Management in Finnish SMEs.
– Att lägga fokus på kunskapsledning kan vara att använda sig av mycket konkreta redovisningsverktyg, som balanced scorecard. Det är även en fråga om att regelbundet föra utvecklingssamtal med sina anställda, och om att mäta tillfredsställelsen hos kunder. Det är också viktigt att satsa på personalutbildning och på att medvetet utveckla nätverk med till exempel partners och leverantörer.
– Det handlar helt enkelt om att ständigt utveckla alla processer i företaget, från tillverkning till försäljning, och se till att allt flyter, säger ekonomie doktor Sari Salojärvi vid Svenska Handelshögskolan i Helsingfors.
Vill växa
I en enkätundersökning har hon undersökt i vilken utsträckning företag sysslar aktivt med kunskapsledning. Hon har också gjort intervjuer med tio företagare som arbetar med kunskap i fokus. Målet var att ta reda på varför de gör det, och vilken betydelse det har för företagen.
– Mindre än en tredjedel av företagen i undersökningen hade en medveten strategi för kunskapsledning. Enkätstudien visade att aktivitetsnivån i kunskapsledningen korrelerade starkt med företagens tillväxt. Det bekräftades också i intervjuerna. Alla företagsledare som tillämpade aktiv kunskapsledning var intresserade av att växa och bli framgångsrika.
I tre företag gick hon själv in i ett aktionsforskningsprojekt och mätte nivån på de immateriella resurserna. Hon ville ta reda på vilket kunskapsläge företagen befann sig i, och vad de borde utveckla för att nå sina strategiska mål. Salojärvi gav också råd till företagarna om hur de kunde förbättra sin kunskapsledning.
– Efteråt visade det sig att företagen hade nått en högre nivå i sin kunskapsledning. De hade fått nya produkter, mer innovationer och ökat sin lönsamhet. De immateriella resurserna blev viktigare och saker som planering och helhetstänkande hamnade i fokus. De här åtgärderna gav också företagen ett gemensamt språk för att diskutera strategiska val.
Svårare att ersätta
Bland de företag hon undersökte ingick även traditionella verkstadsföretag som vanligen kanske inte är så kunskapsintensiva. Orsaken till att de satsade på kunskapsledning var att de ville växa och förbättra sin innovationskraft. De hade insett att kunskapsledning var det bästa sättet att stödja denna process, menar Salojärvi.
– Företag från alla branscher kan bli kunskapsföretag. Det handlar bara om att satsa på att utveckla den aspekten. Det är en absolut förutsättning för att överleva i framtiden. Speciellt i traditionella branscher där tillverkningen ofta flyttar till låglöneländer. Om man har en traditionell produktion är det bra att även ha en stark kunskapsbas. Då kan kunderna inte lika lätt söka sig till ett annat företag.
– Företagen i min studie som hade satsat på kunskap lyckades också växa, samtidigt som de såg sina konkurrenter gå under, säger Sari Salojärvi.
För mer info: sari.salojarvi@hanken.fi———–