Komplexa startprocesser präglar avknoppningar

Åse
Karlén
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 3, 2006:

Akademiska avknoppningar har ofta mer komplexa startprocesser än företag som startas av icke-akademiker. Det visar Sari Roininen i sin licentiatuppsats som har lagts fram vid Luleå tekniska universitet.

Det finns ingen generell bild av hur företag startar, menar Sari Roininen. I The start-up processes of academic spin-offs and non-academic ventures jämför hon sex företagsstarter. Tre är akademiska avknoppningar, medan tre har icke-akademisk bakgrund. Roininen finner att startprocessen skiljer sig åt mellan de två företagsgrupperna, och att skillnaderna härrör från deras ursprung.

Hur ett företag blir till beror bland annat på entreprenörens utbildning, erfarenheter, färdigheter och visioner. Andra faktorer som spelar in är affärskonceptet och hur man väljer att etablera sig på marknaden.

De icke-akademiska företag som Roininen har studerat kunde till stor del sköta startprocessen själva, med egna medel och kompetenser. I de akademiska avknoppningarna blev processen mer komplicerad. De engagerade tidigt professionella styrelseledamöter, och var beroende av extern finansiering och kunskap för att få igång verksamheten.

Komplexiteten hänger samman med att avknoppningarna från akademin är mer innovativa. För att kunna utveckla nya teknologier och marknader krävs resurser, och dem kommer företagaren över genom att samarbeta och nätverka. Akademikerna kan sägas vilja driva utvecklingen, medan icke-akademikerna nöjer sig med att driva företag.

Med kunskap om de skilda startprocesserna kan rådgivning och stöd anpassas för det aktuella företaget, konstaterar Sari Roininen. Detta kan i förlängningen leda till mer effektiva företagsstarter och ökad ekonomisk tillväxt i regionen och nationen.

För mer info: sari.roininen@ltu.se———–

1484

DELA