Genvägar blir ofta senvägar

Åse
Karlén
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 3, 2006:

Tillfälliga lösningar, genvägar och halvmesyrer kan straffa sig i det långa loppet. När ett litet företag ska förändra sitt IT-system är det många gånger bäst att gå till botten med problemet redan från början. Det visar Lasse Lychnells licentiatuppsats.

IT påverkar alla företag, hur små de än må vara. Är det inte den interna kommunikationen som behöver effektiviseras, så är det kunderna som finns på internet eller leverantörerna som vill integrera sitt informationssystem. Men småföretag har, med sina begränsade resurser, inte alltid möjlighet att göra de genomgripande förändringar som skulle behövas.

Lasse Lychnell har under åtta månader arbetat på ett litet företag i resebranschen. Samtidigt passade han på att studera dess förändringsarbete inom IT-området. Licentiatuppsatsen ”Och fungerar det inte, gör vi på något annat sätt” med undertiteln En klinisk fallstudie av IT-relaterat förändringsarbete i småföretag har lagts fram vid Handelshögskolan i Stockholm.

Lychnell fann att företaget tillämpade så kallade kompensationer. Med det menas en åtgärd som kompenserar för, men inte löser, ett grundproblem. Han poängterar att kompensationen i sig är neutral, men att dess effekter kan få såväl negativa som positiva effekter. En kompensation kan till exempel vara att införa regler för hur information används och tolkas – i stället för att sätta restriktioner i informationssystemet och därmed lösa problemet i grunden.

I det undersökta företaget finns flera exempel på kompensationer som genomförts i stället för mer genomgripande förändringar. För medarbetarna innebar detta dubbelarbete, stress, tekniska problem och frustration.

När IT-relaterade förändringar genomförs kan bieffekter uppstå i helt andra delar av företaget. Lychnell konstaterar därför att det är först med ett helhetsperspektiv som företagaren kan bedöma om det är vettigt att satsa mer resurser, sänka ambitionerna, eller försöka hitta en alternativ lösning.

För mer info: lasse.lychnell@hhs.se———–

2369

DELA