Forskning i dialog med praktik når längre

Jonas
Gustafsson
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 1, 2009:

Högskolor och universitet beskylls ibland för att vara verklighetsfrånvända – att forskarna sitter i sina elfenbenstorn utan större kontakt med det omgivande samhället. Sant eller inte, men det är i så fall något som både forskningen och samhället förlorar på. Det är snarare så kallad interaktiv forskning, där forskarna iklär sig rollen som initiativtagare till nya projekt ute i ”verkligheten”, som ger mest. Det menar i alla fall de 29 författarna som har lämnat bidrag till Gemensamt kunskapande – den interaktiva forskningens praktik (Växjö University Press, 2008). Utgångspunkten är att kunskap som skapas i dialog mellan akademi och praktik når längre än den kunskap som skapas på varsitt håll. Tanken med boken är därför att bygga en bro mellan dessa två världar. Bokens två första delar tar upp vilka krav som ställs på den som bedriver interaktiv forskning, respektive vilka etiska frågor som den här typen av forskning ger upphov till. I bokens tredje del går författarna in på de konkreta utmaningar som samarbeten mellan forskare och praktiker kan leda till. Redaktörer är Bengt Johannisson, Ewa Gunnarsson och Torbjörn Stjernberg.

För mer info: bengt.johannisson@vxu.se———–

1513

DELA