Entreprenörskap med mening

Åse
Karlén
DELA

Följande text publicerades även under vinjetten ”Ledaren” i Entré nr 2, 2019:

Socialt entreprenörskap bygger på en vilja att förändra världen till det bättre. Vissa sociala entreprenörer jobbar lokalt, och hjälper utsatta människor i närsamhället. Andra har som mål att utrota fattigdomen i världen, och vänder sig till människor i utvecklingsländer.

Hur goda intentionerna än är, finns det alltid en risk för att insatserna inte får önskad effekt. Det kan handla om att ”hjälparen” har fördomar om den som hen vill hjälpa. Då blir utgångspunkten helt fel. Ojämlika maktförhållanden, kulturskillnader och en oförmåga att se vilka de verkliga behoven är, kan också sätta käppar i hjulet för det sociala entreprenörskapet.

I det här numret har vi valt att titta närmare på forskning om socialt företagande, med fokus på utvecklingsländer. Anna-Karin Florén har intervjuat Ruth Brännvall och Mathias Karlsson. Brännvall har i sin forskning följt tre startups. De ville leverera innovativa produkter till marginaliserade grupper, men missade ofta att lyssna på sina kunder.

Karlsson forskar om hur Ikea samarbetar med sociala företag som ett led i sitt CSR-arbete. Han konstaterar att det finns en risk för att multinationella företag lokalt tar över rollen som samhällsförändrare. Som social entreprenör måste man vara både medveten och lyhörd, menar Karlsson.

Även ”Åsikten” på sidan 24 anknyter till tidningens tema. Pontus Engström anser, utifrån sin forskning om entreprenörskap i utvecklingsländer, att mikrolån är fel väg att gå. Om vi vill hjälpa människor i utvecklingsländer bör vi istället investera i utbildning – och skjuta till riskkapital i mindre företag som har potential att växa.

Har du idéer om vad vi bör skriva om i kommande Entré, eller lyfta fram på våra Estradföreläsningar och andra evenemang? Tveka inte att höra av dig!———–

704

DELA