”Entreprenörskap är ett sätt att tänka”

Åse
Karlén
DELA
Foto: Felice Hapetzeder.

Gerald Lidstone, forskare och lärare vid University of London, besökte Stockholm i förra veckan. På inbjudan av ESBRI och Tillväxtverket deltog han som keynotetalare under konferensen ”Skapa konst, skapa jobb, skapa kreativa företag”. Dagen efter inspirerade han deltagarna i nätverket NEKKU.

Gerald Lidstone är forskare och föreståndare vid Institute for Cultural and Creative Entrepreneurship, Goldsmiths, University of London. 13 mars 2013 gav han en keynotepresentation under ESBRIs och Tillväxtverkets konferens ”Skapa konst, skapa jobb, skapa kreativa företag – Om entreprenörskap på kreativa och kulturella utbildningar”.

Lidstone har utvecklat flera olika masterutbildningar i skärningspunkten konst/entreprenörskap och även exporterat utbildningar till länder som Ryssland, Egypten, Rumänien, Korea, Singapore, Frankrike, Hongkong och Indien – för att bara nämna några. När han fick frågan om vilket land som varit svårast att jobba i svarade han ändå hemlandet Storbritannien.

– Det finns en stor buzz kring entreprenörskap i de flesta länder, men många vet inte vad de pratar om. De tror att entreprenörskap bara handlar om affärer, att tjäna pengar. Att det gäller att komma på en liten manick som direkt drar in flera miljoner pund. Men jag menar att entreprenörskap är ett sätt att tänka, och det skiftet är en verklig utmaning, konstaterade Gerald Lidstone.

På många håll i världen är kreativiteten påtaglig hos studenterna, och entreprenörskapet en del av befolkningens vardag. Däremot finns en inneboende tröghet i systemen, och en oförståelse hos beslutsfattare. Lidstone nämnde Abu Dhabi och Vietnam som exempel.

– Universitetsfolket och konstföretagen förstod direkt vad vi pratade om, medan statliga företrädare behövde mer tid. De ser inte alltid den talang de har framför sig. När de väl ser talangen vill de exploatera den, snarare än att hjälpa den växa.

– Andra länder är duktiga på entreprenörskap, trots att de egentligen är väldigt traditionella. Ett exempel är USA.

Institute for Cultural and Creative Entrepreneurship (ICCE), som Gerald Lidstone är föreståndare för, etablerades 2008. Institutet har utvecklat flera olika utbildningar, bland annat Arts Administration and Cultural Policy, Creative and Cultural Entrepreneurship samt Social Entrepreneurship. Alla tre är på masternivå.

ICCEs definition av entreprenörskap utgår från skapandet av värde inom tre områden: det sociala, det estetiska och det ekonomiska. Man menar att ett starkt entreprenörskap kräver att alla tre är på plats. Lidstone visualiserade det hela med en bild på en trebent pall – som faktiskt är stabilare än en fyrbent.

– Entreprenörskapet har alltid en social funktion, en mening. Estetiken måste också finnas där – en snygg affärsplan funkar alltid bättre än en ful. Och självklart måste det finnas ekonomi också. Om du inte kan försörja dig själv kommer du att dö, så enkelt är det.

ICCE skiljer sig en del från vanliga, akademiska institutioner. Till exempel har man en styrelse med representanter från näringslivet. Här ingår bland annat investerare, advokater, föreståndare för inkubatorer och sociala entreprenörer.

Studenterna som söker till kurserna kommer från alla delar av världen, och innan de antas genomgår de långa intervjuer. Lidstone och hans kollegor vill dels höra om studenternas affärsidéer och entreprenöriella aktiviteter, men de vill också vara säkra på att studenterna förstår hur kurserna är upplagda – och vad som förväntas av dem.

– Vi lägger ner mycket arbete på detta innan utbildningen drar igång. I gengäld har vi väldigt få studenter som hoppar av.

– De studentgrupper vi har är alltid väldigt heterogena. De kan aldrig enas om vad ”kultur” eller ”entreprenörskap” är – och det är så vi vill ha det. Vi gillar att de är lite förvirrade, det blir bättre dynamik och grupparbeten då. Blandade grupper finner bättre lösningar, sa Lidstone.

ICCE erbjuder också Synapse, en tvärvetenskaplig workshopserie som alla Goldsmiths-studenter är välkomna att delta i. Synapse handlar inte om att få alla att starta företag, utan att få dem att se entreprenöriellt på sig själva. Gerald Lidstone liknade det vid att sälja knark. I början ger langarna bort det gratis – då blir folk beroende. På samma sätt behöver studenterna invigas i det entreprenöriella tänkandet.

– Studenter besitter en massa kunskap och potential – men de vet inte alltid hur mycket de kan. Eller vad de kan åstadkomma med kunskapen.

– Vi hjälper dem att förstå vad de har att erbjuda, oavsett om de vill ha en anställning eller starta ett företag, sa Lidstone.

Men det gäller att ställa rätt frågor. Frågar man en historiker om hen är entreprenör, får man förmodligen ett nekande svar. Frågar man i stället: ”Vad skulle du vilja förändra i världen?” får man ta del av en massa spännande idéer.

– Fint, då är han eller hon entreprenör, konstaterade Gerald Lidstone.

14 mars medverkade Gerald Lidstone som inspiratör då NEKKU, ett nätverk för lärare som arbetar med entreprenörskap i kulturella och kreativa utbildningar, höll sin sista workshop. NEKKU har koordinerats av ESBRI och finansierats av Tillväxtverket.

Större delen av konferensen ”Skapa konst, skapa jobb, skapa kreativa företag” filmades och kan ses i repris på ESBRIs webb-tv-sida.———–

5703

DELA