Brittiska familjeföretag kartlagda

-
-
DELA

Följande text publicerades även i temat fnuttFamiljeföretagfnutt som publicerades i Entré nr 2, 1997:

Att äga och driva ett företag inom familjen påverkar resultatet både på gott och på ont.

Ägarna tenderar att avstå från att ta in extern kompetens för att istället bereda plats åt övriga familjemedlemmar, vilket gör att de missar affärsmöjligheter för att de inte har tillgång till rätt man för jobbet. I gengäld har de oftast en mer långsiktigt syn på sitt företag, vilket gör att de inte letar efter kortsiktiga vinster på samma sätt som andra företag. Det visar en brittisk undersökning från Warwick Business School. Undersökningen är en av de mest omfattande studier som har gjorts på området familjeföretag.

62 PROCENT FAMILJEFÖRETAG

Utifrån definitionen att över 50 procent av rösterna ska finnas inom en enda ägarfamilj klassas 62 procent av de brittiska företagen som familjeföretag.

Enligt undersökningen finns det inga skillnader i hur bra företagen går beroende på om de är familjeägda eller inte. Nio framgångskriterier har använts, bland annat tillväxt i försäljning och ökning av personal.
Något överraskande har hela 30 procent av förstagenerationsföretagen bytt VD sedan starten, ett resultat som avviker från den gängse uppfattningen an grundare skulle ha svårt att släppa ifrån sig ansvaret till någon annan. Familjeföretagens VD har i genomsnitt varit anställd i företaget 16 år, vilket ger dem en annan stabilitet.

FÄRRE MELLANCHEFER

Familjeföretagen är mindre benägna att anställa mellanchefer. Bara nio procent av familjeföretagen har en eller flera mellanchefer anställda medan motsvarande siffra för övriga företag är 19 procent.

Enligt undersökningen har familjeföretagen inte insett risken av att vara beroende av en enda stor kund eller
leverantör. Ett stort antal av Storbritanniens familjeföretag står och faller med endast ett annat företag.
———–

1186

DELA