Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande.

Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande

Titel:

Peter Drucker: Shaping the Managerial Mind

Författare:

John E Flaherty

Förlag:

Jossey-Bass

Utgivningsår:

1999

ISBN:

0-7879-4764-4

Peter Drucker: Shaping the Managerial Mind

Filosof, sociolog, konstkritiker och pappa till den moderna managementteorin. Det är bara några av de epitet som tilldelats Peter Drucker. John E Flaherty har följt hans arbete under många år, och det har resulterat i boken Peter Drucker: Shaping the Managerial Mind. En av bokens tre delar behandlar strategi och entreprenörskap. Drucker anser att en viktig del av entreprenörskapet består i systematisk förändring. De strategiska och taktiska åtgärder som krävs för att uppnå detta varierar för olika företagstyper. I det traditionella företaget fungerar till exempel inte samma strategi som i det adaptiva eller det innovativa företaget. Förståelse för stabila och omvälvande stadier är avgörande för ledning av den entreprenöriella processen. I Druckers ögon är långt ifrån alla små, nya eller tekniktunga företag entreprenöriella. Däremot ser han entreprenörskap i många kyrkor och skolor som är innovativa och berikar samhället.

Samarbeta med Esbri

För en hållbar tillväxt och stärkt konkurrenskraft.

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Forskningsnyheter om innovation, entreprenörskap och småföretagande varannan vecka.

Mest läst

Sök

Arkiv