Vi lever i ett paradoxsamhälle. Det menar Björn Wikhamn, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, som är aktuell med en ny bok om hur företag och ledare kan navigera i en tid av motstridiga krav.
– Industrisamhällets logik har präglat oss i över 300 år. Vi har drillats i effektivitet, målstyrning och konkurrens. Men dagens kunskapsekonomi kräver även helt motsatta logiker – kreativitet, flexibilitet och samarbete. Det skapar spänningar, men båda världarna behövs, förklarar han.
I boken beskrivs tre centrala paradoxer som återkommer i innovationsledning. Den första är relationsparadoxen: företag måste både konkurrera och samarbeta. Den andra är innovationsparadoxen: företag behöver samtidigt effektivisera det de redan är bra på och samtidigt utforska nya lösningar. Den tredje är målparadoxen: tydliga mål och mätbara KPI:er (mått för att följa hur väl företag uppfyller affärsmålen) måste kombineras med flexibilitet och ett agilt arbetssätt.
– Problemet är att vi ofta ser dessa motsättningar som antingen eller. Men framtidens ledare måste tänka både och.