Går det att förena hållbarhet med lönsamhet? Jadå, lovar Per Grankvist, författare till boken CSR i praktiken – Hur företaget kan jobba med hållbarhet för att tjäna pengar. Han konstaterar inledningsvis att kärt barn onekligen har många namn: Begreppsförvirringen kring CSR är stor. Förkortningen står för Corporate Social Responsibility, och området får allt större utrymme i storföretagens årsredovisningar. Grankvist föredrar den svenska översättningen ”hållbarhet” och menar att det handlar om företagens frivilliga samhällsansvar inom tre områden: ekonomiskt, miljömässigt och socialt. Han lägger också en etisk dimension till ansvarstagandet. Boken innehåller ett hundratal konkreta exempel på hur företag gör för att kombinera hållbarhet med lönsamhet. Det handlar om vitt skilda företeelser från olika delar av världen: att anställa människor med funktionshinder, att ha som affärsidé att skapa en lycklig och rik värld, eller att helt enkelt sträva efter transparens i verksamheten. Per Grankvist tipsar också CSR-novisen om tio åtgärder som kan öka företagets lönsamhet och hållbarhet redan efter tre månader.