Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande.

Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande

Sök

Boktips

Här hittar du boktips inom fälten innovation, entreprenörskap och småföretagande.
De flesta böckerna är forskningsbaserade, men inte alltid.

Gnosjöandan i all ära, men det var i Florens det började. På 1400- och 1500-talet skapades flera av tidernas största konstverk här, av välkända konstnärer som Leonardo, Botticelli, Giotto, Michelangelo och Verrocchio. Redan under renässansen var betydelsen av nätverk och kompetenta köpare stor, och det var också då som den moderna kapitalismen och marknadskulturen föddes. […]

Länge har medeltiden setts som en dyster passage i ekonomins historia, en mörk fond till den verkligt blomstrande perioden i den protestantiska världen efter år 1500. Företagande och handel i det medeltida Europa gör upp med denna myt. Författarna menar att det var just under medeltiden som den moderna kapitalismen föddes. Med början i 1200-talet […]

”Akademiskt entreprenörskap” handlar om akademikers olika sätt att direkt delta i kommersialiseringen av sin forskning. Det är även titeln på en ny bok med tillägget ”Universitet och näringsliv i samverkan”. Boken är skriven av Magnus Henrekson och Nathan Rosenberg. De jämför hur det akademiska entreprenörskapet ser ut i Sverige respektive i USA.Författarna finner att USA […]

Den svenska företagaren står på tröskeln till en renässans, anser Stefan Fölster. I sin bok ”Företagarens återkomst” beskriver han hur det blir allt lättare att verka som företagare och hur även möjligheterna att som anställd arbeta under företagarliknande former ökar.Men omställningen till ett företagsammare och flexiblare samhälle är inte smärtfri. Många sitter fast i gamla […]

Årets rapport från SNS Konjunkturråd behandlar tre av de stora frågorna i den ekonomisk-politiska debatten: Sveriges framtid som bas för multinationella storföretag, den offentliga sektorns roll i välfärdssamhället samt den svenska miljön för småföretagande. Med utgångspunkt i modern ekonomisk forskning belyser rapporten Företagaren i välfärdssamhället utmaningar som globalisering, välfärdens växande finansieringskrav och behovet av bra […]

I ”Det växande företaget” redogör Svante Andersson för en rad olika sätt att se på tillväxtföretag. Boken kan delas in i fyra delar där varje del beskriver det växande företaget på en viss nivå. Den första delen handlar om individen, det vill säga entreprenörer och andra nyckelpersoners roll i företaget. Den andra delen behandlar företagsnivån: […]

Skandinavisk litteratur om entreprenörskap är fortfarande något tämligen sällsynt, men nu finns ett nytt norskt tillskott. Med ”Entreprenørskap på norsk” vill redaktören Olav R. Spilling leverera en bred teoretisk och empirisk bild av entreprenörskap. Han menar att detta är det första norska försöket inom området.Boken tar avstamp i den tysk-österrikiska ekonomen Schumpeters teorier. Från denna […]

Hur många stora företag var först ut med de teknologier och modeller som i dag dominerar marknaderna för e-handel, bioteknik och trådlös kommunikation? Det är författarna till ”Radical Innovation” som ställer frågan och de svarar samtidigt: inte många. Problemet, som de ser det, är att storföretagen varken förstår vad som måste göras eller hur det […]

Synen på omvärldens betydelse för företag har i stort sett dominerats av en och samma teori sedan 1700-talet, menar Per Frankelius och utmanar denna i sin bok Omvärldsanalys. Det traditionella sättet att analysera omvärlden bygger på en linjär modell: företaget som säljer till kunder i konkurrens med andra företag. Frankelius lyfter in ”faktor X” i […]

”Careerpreneurs” vänder sig till kvinnor som känner att de slagit i glastaket, det vill säga den osynliga barriär som gör att de inte kan avancera högre upp i organisationen, kvinnor som tröttnat på att jobba för någon annan och som behöver inspiration för att göra verklighet av sina drömmar.I Dorothy Perrin Moores bok blandas forskning […]

I Harvard Business Reviews pocketserie presenteras forskningsfronten inom olika områden i koncentrat. Målgruppen är den stressade affärsmannen eller – kvinnan som snabbt vill tillgodogöra sig de senaste rönen. Seriens del om entreprenörskap vänder sig sålunda direkt till entreprenören. Nio amerikaner bidrar till att i bokens åtta kapitel ge en bild av vad entreprenörskap innebär. Läsaren […]

Den nya ekonomin innebär nya förutsättningar och nya utmaningar för företagare, stora som små. För att lyckas krävs nya grepp, hävdar Rita Gunther McGrath och Ian MacMillan. I boken ”The Entrepreneurial Mindset” beskriver de hur entreprenörer tänker och handlar, hur de bland annat aktivt söker möjligheter och sedan agerar snabbt. Författarna menar att alla företagare […]

Sök

Arkiv