Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande.

Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande

Boktips

Här hittar du boktips inom fälten innovation, entreprenörskap och småföretagande.
De flesta böckerna är forskningsbaserade, men inte alla.

Vilka möjligheter har den som vill försöka starta ett företag? Var börjar man någonstans? Författarna till ”Entrepreneurship and New Venture Management” uppmuntrar initiativförmågan och visar bland annat hur företagaren blir internationellt konkurrenskraftig, lär sig handskas med tillväxt och vilka fällor som bör undvikas på vägen. Utifrån en sydafrikansk kontext behandlas olika aspekter av entreprenörskap på […]

Intresset för småskaliga industrier (SSI) i mindre utvecklade länder har ökat under senaste åren. Utvecklingen av den småskaliga industrisektorn är relaterad till faktorer som teknikutveckling, regional ekonomisk utveckling och förändringar i den globala ekonomin. Effekterna av dessa faktorer varierar mellan olika grupper av företag och mellan företag i olika regioner. Under den ekonomiska krisen i […]

”Bandet mellan personerna i ett parförhållande är en viktig beståndsdel för entreprenöriella framgångar” anser psykologen och företagskonsulten Kathy Marshack. Hon har skrivit en bok om ett allt vanligare fenomen: par, gifta eller samboende, som bestämmer sig för att driva företag tillsammans. Hur dessa par klarar att balansera familjeliv och en tuff arbetssituation, hur kommunikationen kan […]

Internationell migration visar på obalansen mellan de sändande och mottagande länderna, vad gäller till exempel levnadsstandard, exportvaror och teknologi. Migrationen illustrerar även ett ömsesidigt beroende mellan sändarlandet och migranterna. Jean-Pierre Cassarino undersöker hur en viss kategori återvändande migranter, nämligen entreprenörer, påverkar institutionella förändringar i dagens Tunisien. Entreprenörerna har bidragit till utvecklingen av det privata företagandet […]

Skapandet av innovativa produkter är ett område som utmanar, eftersom det handlar om att möta något nytt och dittills okänt. Alan Webbs bok är en guide för den som leder projekt vilka involverar utvecklandet av nya produkter. I boken behandlas aspekter som strukturering, planering och uppstartande av en produktion. Stor vikt läggs vid risktagande ledarskap, […]

Vad har Darwin med teknologisk innovation att göra? 19 experter från en rad olika dicipliner svarar på den frågan i Technological Innovation as an Evolutionary Process. De utgår från antagandet att den evolutionära utvecklingen i biologin har stora likheter med teknologiska innovationsprocesser. Av de oräkneliga produkter som kommer ut på marknaden överlever och reproduceras bara […]

Föreställningen om att ett ”e” i början av firmanamnet skulle garantera en lukrativ succé har kommit på skam. IT-miljardärerna blir allt färre, och enskilda nätföretag har upplevt en extrem turbulens och nedgång på marknaden. Hela 90 procent av e-företagen gör ingen vinst och 75 procent av dem kommer förmodligen att gå i konkurs. Nätentreprenörer får […]

Teknologisk innovation har kommit att bli en fundamental konkurrensfaktor för företag i många sektorer. I ”The Management of Technological Innovation” analyseras de uppgifter som åligger en manager inom området. Forskning och utveckling, teknologisk samverkan, produktutveckling och kommersialiseringsprocessen diskuteras. Den industriella utvecklingen och förändringarna i och med ökad globalisering lyfts fram. Boken täcker ett brett fält, […]

I ”Management Innovators” presenteras de största innovatörerna genom tiderna, vilket ger en bild av hur managementhistoria sett ut från 1400-talet fram till våra dagar. Under kategorier som ”Uppfinnare”, ”Tillverkare” och ”Kommunikatörer” samlas namn som Thomas Edison, Henry Ford och Alexander Bell. Genom att studera dessa och andra betydelsefulla innovatörers verksamhet finns mycket att lära. Bokens […]

åtta artiklar om tillväxt har sammanställts i ”Harvard Business Review on Strategies for Growth”. Till stor del handlar det om nytänkande: nytänkande i form av vad företaget erbjuder sina kunder, nytänkande vid företagsförvärv och vid val av strategi. Ett kapitel handlar om ”det levande företaget” som exemplifieras av svenska Stora, ett företag som existerat i […]

I ”Entreprenörskapets rötter” gör Hans Landström en djupdykning i entreprenörskapsforskningens ursprung och utveckling. Att ordet entreprenörskap på senare tid fått ökad popularitet gör kanske att många tror att det utgör ett nytt forskningsområde. Författaren menar dock att entreprenörskapet tvärtom varit föremål för forskning under lång tid. Från början bedrevs entreprenörskapsforskningen inom nationalekonomin, för att senare […]

Hur tillväxt ska skapas diskuteras och debatteras flitigt. I ”Kompetens för tillväxt” målar Eric Giertz upp en bild av ett samhälle i omvandling. Han menar att industrisamhället är på väg att utvecklas till ett tjänste- snarare än ett kunskapssamhälle. Produktionen ökar trots att färre människor behövs i industrin. Nya jobb skapas enligt författaren till viss […]

Sök

Arkiv