Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande.
Här hittar du boktips inom fälten innovation, entreprenörskap och småföretagande.
De flesta böckerna är forskningsbaserade, men inte alla.
Sommaren år 2000 invigdes Öresundsbron – efter nästan ett sekels heta diskussioner och ständigt ändrade planer. I Invoking a Transnational Metropolis analyseras spänningen och förväntningarna som omgav planeringen för och byggandet av bron. Författarna ingår i ett tvärvetenskapligt forskningsteam som använder Öresundsbro-processen som utgångspunkt för en diskussion om hur kulturell, politisk och ekonomisk integration kan […]
Giovanni Dosi är professor i ekonomi på St Anna School of Advanced Studies i Pisa. Under titeln Innovation, Organization and Economic Dynamics har han samlat essäer skrivna under två decenniers tid. Boken är uppdelad i fem avsnitt där Dosi dels presenterar sitt forskningsprogram, dels argumenterar för sin syn på vilka prioriteringar som bör göras inom […]
Entreprenörer har spelat en central roll i formandet av den globala ekonomin, hävdar Anthony P. Ellison. Han tar genvägen över de neo-klassiska tolkningarna av vad som driver marknadsprocesser framåt i boken Entrepreneurs and the Transformation of the Global Economy. Ellison har undersökt avregleringen av den nordamerikanska flygindustrin. Han använder omorganiseringen av branschens infrastruktur för att […]
Relationen mellan industriell dynamik och teknologiska förändringar undersöks i boken The Anatomy and Evolution of Industries, som bland annat vänder sig till forskare och politiker. Genom att kombinera utvecklingsteori med empiriskt material illustrerar författaren hur innovationsprocesser i olika teknologiska system influerar marknadsstruktur och marknadsdynamik. Boken är indelad i fyra avsnitt; först ges en bakgrund genom […]
The role of SMEs in National Economies in East Asia handlar om vilken betydelse små och medelstora företag har för de östasiatiska ländernas ekonomier. 20 forskare har medverkat i boken, där målet är att identifiera de karaktäristiska drag som finns i de olika ländernas småföretagande och göra en jämförande analys. Skillnader vad gäller ekonomiska prioriteringar […]
The Strategic Management of Innovation handlar om den sociala processen att leda en innovationsorganisation genom att använda strategi. Författaren Jon Sundby utgår från en teori baserad på sociologi och menar att strategi är både en tolkning av den omgivande utvecklingen och ett instrument för att hantera innovationsprocesser. I boken kombineras ett ”utifrån-perspektiv” (marknaden avgör innovationer) […]
Sverige är känt för sina fina produkter, men det svenska företagsklimatet är relativt okänt i andra länder, skriver Jerry Hagstrom i boken To Be, Not To Be Seen. Ett utbrett missförstånd är att svenska företag drivs av staten. Hagstrom dementerar detta genom en genomgång av den svenska företagsutvecklingen. To Be, Not To Be Seen startar […]
Gregory K Ericksen har samlat tio entreprenörer som lyckats väl med sina Internetbaserade företag och låter dem berätta om sina erfarenheter i boken Net Entrepreneurs only. Christina Jones är en av dem som intervjuats. Hon valde att hoppa av ett inkomstbringande företag för att satsa på sin egen idé om ett nytt sätt att sälja […]
Sagan om PalmPilot berättas av före detta marknadsföringschefen på företaget, Andrea Butter tillsammans med New York Times- journalisten David Pogue. Palm Computing skapade en helt ny industri och blev en företagssuccé över en natt. I Piloting Palm skildras företagets utvecklingsfas, de många försöken att få fram kapital och de osäkra veckorna före lanseringen av PalmPilot. […]
Attracting capital from Angels handlar om affärsänglar – om hur man hittar dem, om hur de tänker och om hur man arbetar med dem. Brian E. Hill och Dee Power har intervjuat en mängd affärsänglar och entreprenörer i USA för att dra nytta av deras erfarenheter. I boken beskrivs bland annat hur en entreprenör bäst […]
Trenden för att uppnå tillväxt går mot fusioner, förvärv och differentiering. Men detta paradigm utmanas av Jean-Frédéric Mognetti i boken ”Organic Growth”. Mognetti tar sin utgångspunkt i redan existerande strategier för marknadsföring och försäljning, men använder dem på nya och revitaliserande sätt. Boken består av korta avsnitt där författaren ger råd och tips om hur […]
Företagskuvöser handlar om att skapa gynnsamma förhållanden för nya affärsidéer och att uppmuntra en entreprenöriell anda. Inom detta fält finns en rad aktörer som erbjuder olika tjänster på olika nivåer och med varierande kvalitet. Colin Barrow ger i boken Incubator – a realist’s guide to the world’s new business accelerators en översikt över en mängd […]
Telefon: 08 458 78 00
E-post: info@esbri.se