Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande.

Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande

Sök

Boktips

Här hittar du boktips inom fälten innovation, entreprenörskap och småföretagande.
De flesta böckerna är forskningsbaserade, men inte alltid.

Sagan om PalmPilot berättas av före detta marknadsföringschefen på företaget, Andrea Butter tillsammans med New York Times- journalisten David Pogue. Palm Computing skapade en helt ny industri och blev en företagssuccé över en natt. I Piloting Palm skildras företagets utvecklingsfas, de många försöken att få fram kapital och de osäkra veckorna före lanseringen av PalmPilot. […]

Attracting capital from Angels handlar om affärsänglar – om hur man hittar dem, om hur de tänker och om hur man arbetar med dem. Brian E. Hill och Dee Power har intervjuat en mängd affärsänglar och entreprenörer i USA för att dra nytta av deras erfarenheter. I boken beskrivs bland annat hur en entreprenör bäst […]

Trenden för att uppnå tillväxt går mot fusioner, förvärv och differentiering. Men detta paradigm utmanas av Jean-Frédéric Mognetti i boken ”Organic Growth”. Mognetti tar sin utgångspunkt i redan existerande strategier för marknadsföring och försäljning, men använder dem på nya och revitaliserande sätt. Boken består av korta avsnitt där författaren ger råd och tips om hur […]

Företagskuvöser handlar om att skapa gynnsamma förhållanden för nya affärsidéer och att uppmuntra en entreprenöriell anda. Inom detta fält finns en rad aktörer som erbjuder olika tjänster på olika nivåer och med varierande kvalitet. Colin Barrow ger i boken Incubator – a realist’s guide to the world’s new business accelerators en översikt över en mängd […]

Fyra frågor ligger till grund för boken When firms change direction: Varför ändrar ett företag sin strategiska inriktning? När kommer förändringen? Hur mycket kommer att förändras? I vilken riktning kommer företaget att röra sig? Dessa frågeställningar har Anne Sigismund Huff och James Oran Huff arbetat med under tio år. De menar att det strategiska fältet […]

Vad är det som påverkar hur olika regioner utvecklas? Författarna till Entreprenörskapets dynamik och regionala förankring är eniga om att ekonomi och teknologi knappast är hela förklaringen. I bokens inledning skriver redaktörerna Peter Aronsson och Bengt Johannisson att ”samhällena och deras företagsamhet /…/ är frukten av komplicerade sociala konstruktionsprocesser speglande både individuella initiativ och stabiliserande […]

Marginalisering eller integration är titeln på en svensk, tvärvetenskaplig antologi om invandrares företagande. Boken rymmer 14 kapitel inom fyra spår: Breda beskrivningar, Grupper i fokus, Politiken samt Komparativa perspektiv. Vägen till ekonomisk ”frälsning” går, åtminstone inte för invandrares del, genom företagande, konstaterar Roger Andersson. Hans kapitel visar att invandrarföretagare har lägre arbetsinkomster än invandrare som […]

Filosof, sociolog, konstkritiker och pappa till den moderna managementteorin. Det är bara några av de epitet som tilldelats Peter Drucker. John E Flaherty har följt hans arbete under många år, och det har resulterat i boken Peter Drucker: Shaping the Managerial Mind. En av bokens tre delar behandlar strategi och entreprenörskap. Drucker anser att en […]

Familjeföretagen är i fokus i Stefan Bornheims bok The Organizational Form of Family Business. Han menar att tidigare forskning om familjeföretag främst varit beskrivande, anekdotisk och praktiskt rådgivande. Syftet med boken är att öka förståelsen för familjeföretagens särart genom att utveckla en ny teori. Bornheim har intervjuat entreprenörer i sammanlagt sju företag. Tre av dessa […]

Asiatiska, europeiska och nordamerikanska forskare belyser i Entrepreneurship and Organization entreprenörskap ur ett ekonomisk-historiskt perspektiv. Exemplen hämtas från de senaste hundra årens företagande i de olika världsdelarna. Några av de företag som studerats är Sony, Microsoft och Unilever. Boken täcker in tre breda teman. Det första är entreprenörens roll i skapandet av nya företag och […]

Boken The Growth of the Firm är en hyllning till nationalekonomen Edith Penrose och hennes bidrag till att öka förståelsen för hur företag växer. Under sin forskarkarriär studerade Penrose tillväxt ur en rad olika synvinklar: teorier från industriell organisation, human resource management och historia är några exempel. I bokens kapitel diskuterar femton forskare Penroses olika […]

Varje entreprenör som tar sin verksamhet utomlands måste handskas med en helt ny företagsmiljö, och det ställer ofta till problem. Ändå saknas fortfarande forskning på detta viktiga område, hävdar Henry Wai-chung Yeung, som med boken Entrepreneurship and the Internationalisation of Asian Firms vill öka kunskapen om internationalisering. Hans studier av företag med verksamhet i mer […]

Sök

Arkiv