Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande.
Här hittar du boktips inom fälten innovation, entreprenörskap och småföretagande.
De flesta böckerna är forskningsbaserade, men inte alla.
Härmapornas revansch. Så kan man kanske kalla Oded Shenkars bok Copycats – How Smart Companies Use Imitation to Gain Strategic Edge. Han konstaterar att innovatörer har fått mycket uppskattning, medan imitatörer snarare har hånats. Helt fel, menar Shenkar. Innovation och imitation kompletterar varandra, och smarta imitatörer kan tjäna stora pengar genom att spara in på […]
Att starta eget företag har nästan blivit på modet. Men att starta eget är inte enda vägen till eget företagande. I Verkställande kvinnor – att köpa och driva företag slår Gabriella Mast-Weggeman ett slag för att fler ska ta över befintliga företag och driva dem vidare. Som titeln antyder vänder hon sig särskilt till kvinnor. […]
Frederic Bill, Björn Bjerke och Anders W Johansson har samlat sex av sina kollegor från Linnéuniversitetet och fem andra forskare i en tankeväckande bok. (De)Mobilizing the Entrepreneurship Discourse. Exploring Entrepreneurial Thinking and Action gör upp med några av de ”sanningar” som florerar inom entreprenörskapsfältet, och som återskapas av journalister, politiker och andra som pratar entreprenörskap. […]
I utvecklingen av avancerade, teknologiska produkter genereras mer kunskap och teknik än vad som behövs. Detta överskott, eller ”teknologiska spill”, kan användas för att utveckla nya produkter som i förlängningen genererar ekonomisk tillväxt. Men för att det ska kunna ske krävs förstås att kommersialiseringskunniga personer, kompetenta riskkapitalister och entreprenörer får tillgång till spillet. Gunnar Eliasson […]
Diskussioner om kreativitet är ofta som sockervadd: fluffigt utseende, söt smak, men utan särskilt mycket substans. Det menar Alf Rehn i Farliga Idéer – När det opassande tänkandet är din värdefullaste resurs. Undertiteln nummer två lyder [En annorlunda bok om kreativitet], och stämmer ganska bra. Kapitlen heter saker som Varför äckel är så viktigt, Snuska […]
Vägen till helvetet är asfalterad med fantastiska tekniska landvinningar. Som har misslyckats till förmån för en ”sämre” produkt. Det klassiska exemplet är när VHS knep hela videomarknaden, fast Sonys Betamax var både först och bättre. I Innovation and Marketing in the Video Game Industry pekar David Wesley och Gloria Barczak på flera liknande exempel inom […]
Över 100 000 svenska, ägarledda företag står inför ett generationsskifte under de närmaste åren. I många av dem vill ägaren fortsätta att vara just ägare – men inte längre vd. Och långt ifrån alla har en familjemedlem eller en anställd som vill ta över vd-posten. Detta är utgångspunkten för Annika Halls och Agneta Olssons bok Extern […]
Björn Remneland har skrivit en svensk introduktion till fenomenet öppen innovation. Boken har fått den föredömligt korta och koncisa titeln Öppen innovation. Remneland konstaterar att allt fler företag bjuder in utomstående aktörer att delta i utvecklingsarbetet. Detta kan stärka den interna effektiviteten och förbättra innovationernas kvalitet, anser han. Begreppet öppen innovation har också börjat få […]
I ”Eldsjälar och entreprenörer” presenteras en rad inspirerande företagare – närmare bestämt 51 stycken. Förutom att de alla är kvinnor finns också en annan gemensam faktor. De har nämligen valt att driva företag tillsammans med andra. Bland kooperativen finns bland annat förskolor, äldreboenden och vårdföretag. Men här finns också entreprenörer inom vitt skilda områden som […]
I ”Stråhattar och batterier” medverkar bland andra Bengt Johannisson. I sitt kapitel lyfter han fram Hilda Ericsson, som tillsammans med sin make Lars Magnus byggde upp ett svenskt världsföretag. Lars Magnus namn är mer känt, och återfinns ju också i företagsnamnet L M Ericsson. Men faktum är att Hilda utgjorde familjeföretagets fasta punkt. Det menar […]
The Future of Innovation är en annorlunda bok. Redaktörerna Bettina von Stamm och Anna Trifilova har formulerat en enkel fråga: ”Hur ser du på framtiden för innovation?” De har sedan ställt den till hundratals människor i närmare 60 länder. 200 av svaren finns med i boken, och minst 150 till finns på www.thefutureofinnovation.org. Till boken […]
Väx eller dö. I kvartalskapitalismens tid har tillväxt blivit ett mantra. Särskilt aktiemarknaden ställer stora krav på att företag ska växa. Det här är en farlig inställning, menar Edward Hess i Smart Growth – Building an Enduring Business by Managing the Risks of Growth. Hans råd är att fokusera på tillväxt som betyder något – […]
Telefon: 08 458 78 00
E-post: info@esbri.se