Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande.

Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande

Search

Boktips

Här hittar du boktips inom fälten innovation, entreprenörskap och småföretagande.
De flesta böckerna är forskningsbaserade, men inte alltid.

I boken Managing knowledge intensive entrepreneurship kombinerar Maureen McKelvey och Astrid Heidemann Lassen befintliga teoretiska och empiriska studier, och analyserar vad de innebär i praktiken. De menar att kunskapsintensiva företag måste ta hänsyn både till akademisk kunskap och till den praktiska användningen av den. Då kan de på ett vettigt sätt fånga relationerna mellan individer, […]

Ensam är inte stark när det gäller att bekämpa terrorism, lösa miljöfrågor, hitta botemedel mot svåra sjukdomar och tackla andra tuffa utmaningar. Då krävs att experter från olika håll slår sina skarpa hjärnor ihop. I forskningsparker möts akademi och industri, och har så gjort i 30 år – åtminstone i USA. Ändå saknas kunskap om […]

Conceptual Richness and Methodological Diversity in Entrepreneurship Research ingår i serien Entrepreneurship Research in Europe, som i sin tur bygger på ESU:s konferenser (European University Network on Entrepreneurship). En viktig tanke med boken är att främja demokratisk dialog inom akademin. En annan är att utveckla forskningen om entreprenörskap, och bidra till att den blir mer […]

Kan skulpturer, klassiska konstverk och nymålade tavlor ha ett värde –bortom det rent ekonomiska – för näringslivet och i samhället? Kan företag sponsra konstnärer och deras projekt, och samtidigt få ut något värdefullt själva? Ja, det menar Karolina Modig och Erik Modig i boken Värdet av konst. Enligt dem kan möjligheten att betrakta konst öka […]

I stället för att åka iväg på konferens och brainstorma fram idéer en gång om året kan innovation vara något som händer varje dag på ditt företag. Det anser författarna till boken Innovation as Usual, en lärobok i hur man integrerar innovativt tänkande i de anställdas vardag. Det handlar inte om att påverka människors tankesätt, […]

Vi behöver inte fler policyinitiativ för att stötta små och entreprenöriella företag. Vi borde snarare ägna oss åt färre satsningar – men med bättre utfall. Det hävdar Robert Blackburn och Michael Schaper, redaktörer till Government, SMEs and Entrepreneurship Development. De samlar bidrag från akademiker, praktiker och beslutsfattare, i syfte att öka förståelsen för vad en […]

Entreprenörskap är ett populärt ämne, både i och utanför akademin. I läroboken En bok om entreprenörskap ger Björn Bjerke en bred bild av ämnets historia, dess teoretiska utveckling och vilka definitioner som florerat i olika sammanhang. Författaren definierar själv entreprenörskap som ”företagsamt företagande”, något som han anser främst finns inom nystartade företag. Etablerade företag fortsätter […]

Småföretagen har ofta negligerats i den ekonomisk-historiska forskningen. Men i Sverker Jonssons bok Den svenska möbeltillverkningen 1850-1950 ges möbeltillverkningens historia ett ansikte. Läsaren får både ett brett branschperspektiv och inblick i enskilda bolag. Från 1800-talets tillverkning för husbehov till industrins genombrott på 1940- och 1950-talen, då tillverkningen under ett par år växte lite väl kraftigt. […]

Innovativa företag växer inte bara fram i vår rika del av världen. Även många utvecklingsländer har numera sin beskärda del av nyskapande entreprenörskap. I Innovative Firms in Emerging Market Countries lyfter författarna fram företagsexempel i länder som Argentina, Brasilien, Indien, Kina och Malaysia. De hittar både likheter och skillnader mellan länderna. En likhet är att […]

Modeindustrin är inte som andra. Trender existerar i gränslandet mellan produktion och konsumtion på ett sätt som skiljer den från andra branscher. Jenny Lantz menar att trenderna har en organiserande roll. De hjälper inköpare, tillverkare, formgivare och journalister att enas, i alla fall något sånär, om vilka färger och mönster de ska jobba med för […]

Framtidens marknad finns i utvecklingsländer, menar många. Men företag gör det väl enkelt för sig när de bara exporterar redan existerande produkter från sin egen hemmamarknad. För att skapa framgångar som slår globalt borde de i stället gå i motsatt riktning och innovera speciellt för, och i, utvecklingsländerna. Framtidens marknad ligger helt enkelt långt ifrån […]

I boken Kreativitetskoden säger sig författaren Nicolas Jacquemot ha hittat de sju viktigaste delarna till kreativitet. Det handlar enligt honom om nyfikenhet, inspiration, motivation, lekfullhet, hämningslöshet, ihärdighet och målfokusering. Alla delar är lika viktiga, och den som har tillgång till dem får också tillgång till hela sitt kreativa register. Han går igenom dem en och […]

Search

Arkiv