Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande.
Här hittar du boktips inom fälten innovation, entreprenörskap och småföretagande.
De flesta böckerna är forskningsbaserade, men inte alla.
Entreprenörskap utmanar per definition föreliggande ordning. Det handlar om att med öppet sinne utforska nya idéer och hitta nya sätt att kombinera resurser. Inte minst inom den sociala sfären. Den ständiga strömmen av initiativ, speciellt inom socialt entreprenörskap, utmanar och är ibland svår att kategorisera. Det menar Malin Gawell, en av 23 forskare från nio […]
Att vara en underdog, att inte ha oddsen på sin sida ”alstrar storhet och skönhet”. Det är en av Malcolm Gladwells huvudteser i David och Goliat – konsten att slåss mot jättar. En annan är att berättelserna om underhundarna ofta feltolkas. Gladwell tar, som titeln avslöjar, avstamp i Bibelns berättelse om herden David som slåss […]
Förmågan att ta betalt är central för varje företagare. Men prissättning är inte så lätt som man kanske tror. Visst går det relativt enkelt att räkna ut vad en okomplicerad produkt som säljs direkt till en konsument ska kosta. Men om produkten kombineras med en eller flera tjänster? Om en viss bindningstid ingår? Om det […]
Kommer svensk industri att kunna konkurrera på världsmarknaden i framtiden? Stora företag som Atlas Copco och Alfa Laval har redan många av sina anställda i Kina, och flera andra företag är på väg åt samma håll. Samtidigt ser vi tecken på att industriell produktion går framåt i högkostnadsländer som Sverige. Vart den paradoxen kommer leda […]
I Entrepreneurial Processes in a Changing Economy har tre forskare sammanställt en del av de bidrag som presenterades vid den årliga konferensen RENT 2010. Boken innehåller ett smakprov på de teman som är mest framträdande i samtida entreprenörskaps- och småföretagsforskning i Europa. Som utgångspunkt tar man den föränderliga ekonomin samt hur företag utvecklas och hanterar […]
Den mänskliga hjärnan skapar och omskapar minnen hela tiden. När vi väl förstår hjärnans kreativa kapacitet kan vi utnyttja den positiva kraften till vår fördel. Det menar hjärnforskaren Pontus Wasling i sin populärvetenskapliga bok Minnet, fram och tillbaka. I den beskriver han hjärnans betydelse både för att minnas det förgångna, och för att skapa det […]
Skapar entreprenörer företag? Eller är det i själva verket erfarenheterna i en företagsstart som formar entreprenören? Både och, menar Michael Morris, Christopher Pryor och Minet Schindehutte i Entrepreneurship as Experience. Att få avslag på ett banklån, skaffa den första kunden, lansera en helt ny produkt, anställa eller mista en medarbetare. Alla dessa händelser bidrar till […]
Med kapitelnamn som Snyltare vid matskålen, Våra hjältar och Stjäl de våra jobb? står det klart att Invandrare inte ger en ensidig bild av invandringsfrågan. I det specialskrivna förordet till den svenska utgåvan står bland annat: ”Uppenbarligen kan mångfald, om den inte hanteras på rätt sätt, skapa mer problem än den tillför möjligheter”. Men också: […]
I boken Managing knowledge intensive entrepreneurship kombinerar Maureen McKelvey och Astrid Heidemann Lassen befintliga teoretiska och empiriska studier, och analyserar vad de innebär i praktiken. De menar att kunskapsintensiva företag måste ta hänsyn både till akademisk kunskap och till den praktiska användningen av den. Då kan de på ett vettigt sätt fånga relationerna mellan individer, […]
Ensam är inte stark när det gäller att bekämpa terrorism, lösa miljöfrågor, hitta botemedel mot svåra sjukdomar och tackla andra tuffa utmaningar. Då krävs att experter från olika håll slår sina skarpa hjärnor ihop. I forskningsparker möts akademi och industri, och har så gjort i 30 år – åtminstone i USA. Ändå saknas kunskap om […]
Conceptual Richness and Methodological Diversity in Entrepreneurship Research ingår i serien Entrepreneurship Research in Europe, som i sin tur bygger på ESU:s konferenser (European University Network on Entrepreneurship). En viktig tanke med boken är att främja demokratisk dialog inom akademin. En annan är att utveckla forskningen om entreprenörskap, och bidra till att den blir mer […]
Kan skulpturer, klassiska konstverk och nymålade tavlor ha ett värde –bortom det rent ekonomiska – för näringslivet och i samhället? Kan företag sponsra konstnärer och deras projekt, och samtidigt få ut något värdefullt själva? Ja, det menar Karolina Modig och Erik Modig i boken Värdet av konst. Enligt dem kan möjligheten att betrakta konst öka […]
Telefon: 08 458 78 00
E-post: info@esbri.se