Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande.

Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande

”Vi bygger en infrastruktur för lokala valutor”

Följande text publicerades även under vinjetten ”Porträttet” i Entré nr 3, 2019: Ester Barinaga, social entreprenör och praktiknära forskare: Professor Ester Barinaga vill inte bara studera sociala utmaningar – hon vill vara med och lösa problemen. För närvarande arbetar hon för att etablera lokala valutor i Kisumu, Kenya. Ester Barinagas hösttermin inleddes med fältarbete i […]

Hallå Erik Gustafsson, nydisputerad vid IIE!

En kortare version av denna text publicerades även i Entré nr 4, 2019: Erik Gustafsson har lagt fram doktorsavhandlingen Fashioning a Knowledge Intensive Entrepreneur? på Institutet för innovation och entreprenörskap (IIE), Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Berätta om din avhandling! Jag har fokuserat på den svenska modeindustrin och använt mig av de teoretiska koncepten kunskapsintensivt entreprenörskap […]

Agila coacher kan hjälpa företag växa

Följande text publicerades även i Entré nr 4, 2019: Många företag söker självständiga medarbetare som tar initiativ. Men vad krävs egentligen för att anställda ska bli bra på självledarskap? Gisela Bäcklander har studerat hur Spotify går till väga. Självledarskap har blivit ett hett begrepp. I takt med att konkurrensen och tempot ökar på arbetsmarknaden blir […]

Så fostrades företagare

Följande text publicerades även i Entré nr 3, 2019: Företagarfamiljerna Ekman och Wallenberg i ny studie: Den privata sfären ignoreras ofta vid studier av familjeföretag. Ensidigt fokus på ”starka män” och företagsarkiv missar fruars och barns avgörande betydelse, anser Stina Malmén. Hennes avhandling tillför nya perspektiv på företagsdynastiernas tillväxt och överlevnad. Hur uppfostrar de mäktigaste […]

Serieskapare hittar stöd i företagarnätverk

Följande text publicerades även i Entré nr 3, 2019: Entreprenöriella nätverk förväntas kanske samarbeta kring produktutveckling eller marknadsföring – aktiviteter som ska öka vinsten för deltagarna. Men nätverken kan ha helt andra mål. Det visar Gabriela Hinchcliffe Voglio i sin doktorsavhandling Jaget, laget, Dotterbolaget: En studie av feministiskt nätverkande och rummets betydelse. Hon har studerat […]

Generösa gamers hjälper spelföretagen

Följande text publicerades även i Entré nr 3, 2019: När användarna är med och utvecklar spelen blir de mer lönsamma. Det visar Peter Ek som har studerat hur dataspelsbranschen bjuder in användarna i utvecklingsarbetet. Digital teknik och öppen innovation gör att produkter och tjänster kan utvecklas på nya sätt. I dataspelsbranschen har flera aktörer testat […]

Tidiga vägval styr utvecklingen

Följande text publicerades även i Entré nr 3, 2019: På 1940-talet dominerades såväl Karlshamn som Linköping av tillverkande industrier. 50 år senare ståtade städerna med varsitt framstående IT-kluster. Men därefter har deras vägar skilts åt. Linköping har kunnat bygga vidare på 1990-talsframgångarna medan Karlshamn fått uppleva att IT-entreprenörerna flyttade vidare, för att exploatera möjligheter på […]

Målmedveten innovationspolicy ökar konkurrensen

Vilken roll spelar innovationspolicyer för förnyelsen av mogna industrier i västvärlden? Frågan intresserar Klas Eriksson, Mirko Ernkvist, Christofer Laurell, Jerker Moodysson, Rasmus Nykvist och Christian Sandström. De har granskat två svenska sektorer: finans och telekommunikation. Båda genomgick stora teknologiska och institutionella förändringar under 1980-talet. Forskarna visar att policymakare agerade målmedvetet för att öka konkurrensen och […]

Nya affärsmodeller för fossilfri trafik

Följande text publicerades även i Entré nr 3, 2019: Kollektivtrafikens övergång till fossilfria drivmedel går trögt. Affärsmodellen bygger på kraftiga subventioner och incitamenten för att införa ny teknik är låga. Det visar Rami Darwish i sin licentiatuppsats. Transportsektorn står inför stora utmaningar. Med sin licentiatuppsats ville Rami Darwish ta reda på vilken betydelse bussoperatörers affärsmodell […]

Statligt kapital måste vara tydligt

Följande text publicerades även i Entré nr 3, 2019: Ett grundligt förarbete och tydliga uppdrag är A och O om statliga riskkapitalsatsningar ska bli lyckosamma. Det är också viktigt att ta hänsyn till den regionala kontexten, samt företags och privata investerares behov. Det slår Tillväxtanalys fast i rapporten Tänk tydligt tidigt! Lärdomar från de statliga […]

Sök

Arkiv