Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande.

Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande

Slopa förslagslådan – inkluderande innovationsarbete kräver engagemang

Följande text ingick även i temat ”Innovation i etablerade företag” som publicerades i Entré nr 1, 2020: Att klura ut vad kunderna vill ha – innan de ens vet det själva – är en konst, och det är långt ifrån alla startupföretag som lyckas. För äldre företag adderas en extra dimension. De behöver tackla innovationsutmaningen […]

Dubbelhänta företag är mer innovativa

Följande text publicerades även i Entré nr 4, 2019: Ambidextri, förmågan att kunna använda höger och vänster hand lika bra, är oftast medfödd. Företag kan också vara ambidextra, hävdar Simon Norheim Colclough, Øystein Moen, Nina Sakshaug Hovd och Andrew Chan. Dubbelhäntheten handlar i detta fall om att parallellt kunna arbeta explorerande och exploaterande, det vill […]

The ethical bar for digital entrepreneurs today is higher than it has ever been

En kortare version av denna text publicerades på svenska under vinjetten ”Åsikten” i Entré nr 1, 2020: Digital entrepreneurs today are some of the most ambitious in the history of entrepreneurship. Entrepreneurs have always sought to create both social and economic value, but economic values have long taken centre stage. Today, digital entrepreneurs, and rightly […]

Lyckad exit bygger upp ekosystemet

Följande text publicerades även i Entré nr 4, 2019: Nyhetens behag skapar buzz kring startups. Men vad händer när de första investerarna har sålt av, och entreprenörerna har dragit vidare till nya projekt? Per Hulthén forskar om utvecklingen efter exit. Vad händer efter en exit? Vilka startups gör långsiktiga avtryck? Och bidrar tidiga venture capital-investeringar […]

Öppen innovation rymmer paradoxer

Följande text publicerades även i Entré nr 4, 2019: ”Förankring” och ”navigering” är två strategier som förändringsagenter i storföretag använder när de engagerar sig i öppen innovation tillsammans med småföretag. Det visar Björn Remneland Wikhamn i artikeln Open innovation change agents in large firms: how open innovation is enacted in paradoxical settings som har publicerats […]

Med molnet som innovationsmiljö

Följande text publicerades även i Entré nr 4, 2019: Att företag flyttar sina IT-system till molntjänster är mer än bara en teknikalitet. Genom att samverka i molnet kan företaget bygga innovations- och konkurrenskraft, visar Mirella Muhić i sin avhandling. – I molnet möts företag som nyttjar samma tjänster och har samma behov. Företagen delar huvudleverantörer, […]

Regioner behöver anpassade näringslivspolicyer

Följande text publicerades även i Entré nr 4, 2019: Entreprenöriell aktivitet leder till regional utveckling, men den geografiska variationen är stor. Rikard Eriksson och Marcin Rataj har granskat startupfrekvensen i samtliga svenska kommuner under en tioårsperiod, 2002–2012. I artikeln The geography of startups in Sweden. The role of human capital, social capital and agglomeration (Entrepreneurship […]

Grön innovation får jordbruket att blomstra

Följande text publicerades även under vinjetten ”Esbrinytt” i Entré nr 4, 2019: När samhället ska bli klimatneutralt påverkas våra matvanor, vi ska producera energi på nya sätt och byta till biobaserade plaster. I navet för allt detta står lantbruket. På Estrad 24 oktober delade forskare och praktiker med sig av sina erfarenheter om svensk agtech. […]

Stora inköpssystem missar små aktörer

Följande text publicerades även i Entré nr 4, 2019: Elektroniska marknadsplatser, i det här fallet internetbaserade system där större organisationer gör sina inköp, kan enkelt förbättras till nytta för både köpare och säljare. Det anser Johan Petersson som har studerat hur marknadsplatserna kan utformas för att passa mindre leverantörer. Johan Petersson har studerat elektroniska marknadsplatser […]

Långa jobbrelationer ger frilansar trygghet

Följande text publicerades även i Entré nr 4, 2019: Som egenföretagare är friheten stor, men också ansvaret. Det gäller att få in tillräckligt med kunder för att kunna betala räkningarna, men samtidigt inte mer jobb än att man klarar av att leverera. Maria Norbäck och Alexander Styhre intresserar sig för en särskild grupp, nämligen svenska, […]

Sök

Arkiv