Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande.

Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande

100 Kampradmiljoner till norrländska företag

Familjen Kamprads stiftelse satsar 100 miljoner kronor över åtta år i Norrlandsnavet, som drivs av Luleå tekniska universitet. Uppdrag: att stärka och utveckla norrländska företag. Entré fick en pratstund med Lena Fritzén, verkställande ledamot för stiftelsen. Berätta – varför satsar Familjen Kamprads stiftelse på små och medelstora norrlandsföretag? – Ingvar ville att hela vårt land […]

Värden och kultur formar familjeföretaget

Följande text publicerades även i Entré nr 1, 2020: Matthias Waldkirch är en av fyra författare till rapporten Professionalizing the business family – the five pillars of competent, committed and sustainable ownership (FFI research report). De beskriver hur man bäst kan stödja familjeföretag att professionalisera sin verksamhet. Författarna menar att man bör fokusera på värden […]

Sverige är Europas mest innovativa land

Följande text publicerades även i Entré nr 1, 2020: Sverige intar förstaplatsen som Europas mest innovativa land i European Innovation Scoreboard. Det är inom områdena humankapital, innovationsvänlig miljö och utbildningssystem som Sverige är särskilt framstående jämfört med andra länder. I Global Innovation Index hamnar Sverige på en hedrande andraplats, efter Schweiz. Resultaten, tillsammans med en […]

Världen inte mer osäker i dag än tidigare

Hur ska entreprenörer tackla den osäkra tid som coronapandemin har skapat? Inte genom att försöka förutsäga framtiden i alla fall, menar välkända entreprenörskapsforskaren Saras Sarasvathy. – Vi kan aldrig förutsäga framtiden. Världen är alltid osäker. Det sa professor Saras Saravathy, University of Virginia, USA, på ett Estrad:webbinarium 10 juni 2020. Temat var ”Co-create new futures […]

CORONASPECIAL: ”Rädda inte företag som inte är livsdugliga”

Följande text ingick även i temat ”Coronakrisen” som publicerades i Entré nr 2, 2020: Krig, sjukdomar och lågkonjunkturer har kommit och gått genom historien. Men den kris som vi upplever nu är unik. Martin Henning kallar den ”coronomi”. – Vi tycker alltid att just den tiden vi själva lever i, är speciell. Men nu ligger […]

Socialt kapital viktigt för familjeföretag i utvecklingsländer

Hur bygger man kontinuitet i familjeföretag i länder som präglas av instabilitet och oroligheter? Det sociala kapitalet är en av flera nyckelfaktorer. Familjeföretag i utvecklingsländer är en stor del av det sociala sammanhanget, vilket påverkar den långsiktiga planeringen. Pierre Sindambiwe, Internationella handelshögskolan i Jönköping, har intervjuat personer i sex grundarledda familjeföretag i Rwanda för att […]

CORONASPECIAL: ”Kanske blir det tuffare för entreprenörer”

Följande text ingick även i temat ”Coronakrisen” som publicerades i Entré nr 2, 2020: En pandemitrött befolkning är inte intresserad av nya tjänster och produkter, utan söker sig hellre till beprövade företag. Det kan göra det svårt för nya entreprenörer att etablera sig. Osäkerheten kring covid-19 påverkar oss på alla nivåer: som individer, företag och […]

CORONASPECIAL: Hållbara affärsidéer kan få uppsving

Följande text ingick även i temat ”Coronakrisen” som publicerades i Entré nr 2, 2020: Coronakrisen ger nya perspektiv på tillvaron. När företag och individer måste förändra sitt beteende, kan effekten bli ökad hållbarhet. I coronakrisens första rond ledde produktionsstopp och minskat resande till drastiskt sänkta utsläpp. Skillnaden var så stor att den syntes när man […]

Organisation och teknik måste balanseras

Utvecklingen i mindre, tillverkande företag styrs av både sociala och tekniska faktorer. Företag som lyckas balansera detta kan bidra till regional utveckling och social hållbarhet. Små och medelstora tillverkningsföretag påverkas av teknisk utveckling inom bland annat digitalisering, molntjänster och cyberfysiska system. Men det räcker inte med att anpassa sig till teknikskiften. Företag måste också se […]

Punkens ideal – en del av entreprenörskapet

När ett rockband går från hobbyprojekt till välkänt band ställs nya krav på affärsmässighet. Utvecklingen kan vara problematisk för bandmedlemmarna. Många rockband ger i dag ut sin musik på egna bolag och driver affärsmässig verksamhet med försäljning, marknadsföring och redovisning. Samtidigt är det svårt att fullt ut leva på musiken – många bandmedlemmar har ett […]

Sök

Arkiv