Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande.

Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande

Rika startar oftare eget

Följande text publicerades även i Entré nr 3, 2000: Det finns ett samband mellan förmögenhet och entreprenörskap – och det beror inte bara på eventuella kreditrestriktioner. En förklaring bygger på att folk med lägre förmögenhet kan vara mer riskaverta, säger Tomas Forsfält, som konstruerat en ekonomisk modell om beslutet att starta eget. När Tomas Forsfält […]

Entreprenören måste våga lätta på kontrollen

Följande text publicerades även i Entré nr 3, 2000: Två företag verkar inom samma bransch, på samma marknad och med till synes liknande förutsättningar. Ändå presterar de helt olika. Vad beror det på? Jan E. Skaug finner i sin doktorsavhandling många av svaren hos de två entreprenörerna som startat företagen. Grundare, entreprenör, ägare, vd, koncernchef […]

Fokus och flexibilitet framgångsrecept

Följande text publicerades även i Entré nr 3, 2000: Vad är det som gör att vissa företag lyckas med sina exportansträngningar medan andra inte gör det? En fingervisning om svaret ges i en färsk rapport. Lars-Anders Byberg är doktorand vid mitthögskolan i Östersund. Hans avhandlingsarbete kretsar kring vad som skapar framgång i exporterande småföretag. En […]

Nordisk forskarelit samlad i Danmark

Följande text publicerades även i Entré nr 3, 2000: Vartannat år hålls den Nordiska småföretagsekonomiska konferensen. I år var det dags för den elfte i ordningen. Konferensen gick av stapeln i Århus, Danmark, 18-20 juni. Nära 130 forskare inom entreprenörskaps- och småföretagsområdet, främst nordiska, sammanstrålade i Århus. Under tre dagar var de sysselsatta med att […]

Norska småföretag kartläggs i ny bok

Följande text publicerades även i Entré nr 3, 2000: Hur viktiga är de kvinnliga entreprenörerna i norskt näringsliv? Det frågade sig bland andra professor Olav Spilling, verksam vid Handelshøyskolen BI i Oslo, inför en statistisk och empirisk undersökning av kvinnors företagande. Syftet med studien var dubbelt: dels att kartlägga hur många kvinnliga företagsledare det finns, […]

Nätet viktig kanal för småföretag

Följande text publicerades även i Entré nr 3, 2000: Ett Shakespearecitat inleder Elin Jonsson och Maria Sanders-Wikströms examensarbete: ”There is magic in the Web”. Denna magi kan komma väl till pass, särskilt för småföretag. Webben innebär nämligen en möjlighet att marknadsföra sig till en relativt låg kostnad. Uppsatsen Web Sites as Marketing Tools – an […]

Alla kan inte växa

Följande text publicerades även i temat ”Nya teknikbaserade företag” som publicerades i Entré nr 3, 2000: Det är bara ett fåtal av de små teknikbaserade företagen som tar klivet upp till att bli medelstora företag. Andra förblir små, eller försvinner helt från marknaden. I licentiatuppsatsen New technology-based firms growing into medium-sized firms har teknologie licentiat […]

Forskarens fokus på tekniktunga småföretag

Följande text publicerades även i temat ”Nya teknikbaserade företag” som publicerades i Entré nr 3, 2000: Tekniken får allt större betydelse för tillväxten i samhället. Det har uppmärksammats inom forskningen på senare tid, såväl i Sverige som utomlands. Och det gäller inte bara de stora företagen. Även de små tekniktunga företagen drar nu till sig […]

Bredare urval stärker entreprenörskursen

Följande text publicerades även i Entré nr 3, 2000: På Chalmers Entreprenörskola kretsar allt kring verkliga affärssituationer. Därför öppnas nu dörrarna även för designers och ekonomer. – I näringslivet är det viktigt att ha tillgång till många olika kompetenser och det återspeglas nu i utbildningen, berättar programledare Linda Andrén. Som stiftelseägd högskola har Chalmers haft […]

Intraprenörers bruk av nätverk

Följande text publicerades även i Entré nr 3, 2000: Intrapernörer, företagsinterna entreprenörer, intresserar Carl-Gustav Fabiansson, högskolan i Gävle, och Angelica Fihn, Uppsala universitet. I magisteruppsatsen Intraprenörens nätverk undersöker de hur fyra intraprenörers personliga nätverk ser ut och används. Intraprenörerna ombads att med hjälp av papper och penna visualisera sina nätverk. En intressant likhet mellan deras […]

Sök

Arkiv