Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande.

Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande

Klimatförändringar påverkar innovationerna

Följande text publicerades även i Entré nr 3, 2004: Kluster rymmer både konkurrens och samarbeten, och båda krafterna är välgörande för innovativiteten. Det konstaterar Maria Bengtsson och Örjan Sölvell i artikeln Climate of competition, clusters and innovative performance (Scandinavian Journal of Management, vol 20, nr 3, 2004). De har konstruerat en modell som tar hänsyn […]

Hårt klimat för småföretagare i Bangladesh

Följande text publicerades även i Entré nr 3, 2004: Att starta och driva företag är inte lätt någonstans i världen, men svårast är det i fattiga utvecklingsländer som saknar både infrastruktur och stödsystem. I Bangladesh finns praktiskt taget inga åtgärdsprogram för ett bättre företagsklimat. Jahangir Khan har intervjuat företagare, politiker och banktjänstemän i Bangladesh. Målet […]

Kunskapsgap kring svenska inkubatorer

Följande text publicerades även i Entré nr 3, 2004: Företagsinkubatorer ska erbjuda små och nya företag en gynnsam miljö där de kan gro och växa. Men hur gör man det på bästa sätt? Det råder en generell okunskap om det svenska inkubatorsystemet, menar Peter Lindelöf och Hans Löfsten. De vill se fler växande småföretag, och […]

Internationella hjältar känner sina kunder

Följande text publicerades även i Entré nr 3, 2004: Småföretagare som satsar på en internationell marknad är hjältar, skriver Anders Kjellman, Ann-Christin Sundnäs, Joachim Ramström och Maria Elo i boken Internationalisation of Small Firms (2004). De konstaterar vidare att internationaliseringar aldrig är enkla, men att chanserna att lyckas ökar med kompetent management. I boken går […]

Få intraprenöriella projekt överlever

Följande text publicerades även i Entré nr 3, 2004: Ungefär 20-30 procent av de entreprenöriella projekt som lanseras i stora företag överlever. Resten läggs ned eller försvinner på andra sätt. Många påtänkta projekt ser aldrig ens dagens ljus. En ny avhandling söker förklaringar till detta. I avhandlingen When Ideas Meet Organizations – The survival of […]

Vem som helst kan bli entreprenör

Följande text publicerades även i Entré nr 3, 2004: Entreprenör är inget man föds till. Det handlar istället om erfarenhet och om att lära sig att fatta de rätta besluten. Ibland är det rationella beslut som krävs, men ibland måste man också våga lita på sin intuition. Att fatta rätt beslut om affärsmöjligheter är en […]

Kreativa organisationer är svåra att leda

Följande text publicerades även i Entré nr 3, 2004: De flesta företag skulle nog skriva under på att kreativitet är ett av de viktigaste konkurrensmedlen. Ändå slopas ofta det kreativa till förmån för det effektiva. – Företagen måste föra in begreppet kreativitet i ledningsfilosofin, säger Mats Sundgren. Läkemedelsindustrin har, precis som många andra branscher, genomgått […]

Infödda och invandrade är lika och olika

Följande text publicerades även i Entré nr 3, 2004: 1940 var 1 procent av dem som bodde i Sverige födda i ett annat land. 1970 hade siffran ökat till 7, och 2002 till 11 procent. Mats Hammarstedt intresserar sig för hur deras företagande ser ut. Self-Employment Among Immigrants in Sweden – An Analysis of Intragroup […]

Entreprenöriellt system i Sovjet

Följande text publicerades även i Entré nr 3, 2004: Ofta utgår man ifrån att entreprenörskap enbart existerar i marknadsekonomier. Alf Rehn och Saara Taalas presenterar ett alternativt perspektiv i Entrepreneurship & Regional Development (vol 16, nr 3, 2004). Deras artikel ”Znakomstva I Svyazi” (Acquaintances and connections) – Blat, the Soviet Union, and mundane Entrepreneurship diskuterar […]

Handling och timing är avgörande

Följande text publicerades även i Entré nr 3, 2004: Legitimitetsskapande aktiviteter på ett tidigt stadium i företagets liv ökar sannolikheten för överlevnad. Och inom entreprenörskapsforskningen bör man satsa på att studera vad företagaren gör, istället för att försöka utröna vem han eller hon är. Det konstaterar Frédéric Delmar och Scott Shane i artikeln Legitimating first: […]

Sök

Arkiv