Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande.

Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande

Kvinnor osynliga som gröna företagare

Följande text publicerades även i Entré nr 4, 2009: Kvinnor i de gröna näringarna – företag inom jord, skog, trädgård eller landsbygdens miljö – är osynliga som entreprenörer. Det konstateras i Den osynliga entreprenören – Genus och företagande i de gröna näringarna (LRF, 2009). Studien är gjord av forskningsinstitutet Nordregio och sammanställer den forskning som […]

Slopade skatter gnista för ägarskiften

Följande text publicerades även i Entré nr 4, 2009: När fyrtiotalisterna börjar gå i pension kommer ägarskiften i familjeföretag att öka kraftigt. Men skiften är inte en helt lätt process. De präglades länge av problem med arvs-, gåvo- och förmögenhetsskatterna, som nu har avskaffats. I rapporten Ägarskifte i familjeföretag och slopade skatter (CeFEO, Internationella Handelshögskolan […]

Europa konkurrerar med kvalitet

Följande text publicerades även i Entré nr 4, 2009: Stockholm, Uppsala, Lund och Umeå utför tillsammans en tiondel av alla Västeuropas kliniska tester. Varför har just svenska laboratorier blivit så eftertraktade? Och hur kommer det sig att nästan alla Englands ledande skotillverkare ligger i Northampton? En forskargrupp vid CIND föreslår att det kan ha med […]

Workshop med skratt och klapp

Följande text publicerades även i Entré nr 4, 2009: 9-10 november 2009 hölls Esbris workshop för lärare i entreprenörskap på Yasuragi Hasseludden utanför Stockholm. Det var den tolfte workshopen i ordningen och den samlade drygt 40 deltagare från nordiska universitet och högskolor. Årets workshop var faktiskt ännu mer ”workshoppig” än tidigare år. För att få […]

Doktorander nyttiggör sin forskning

Följande text publicerades även i Entré nr 4, 2009: Andra upplagan av doktorandkursen From Research to Business (R2B) är igång. 5-8 november 2009 samlades en grupp entusiastiska doktorander från universitet i hela Sverige för den första av totalt fyra workshops. From research to business startades av Esbri tillsammans med Vinnova hösten 2008 och vänder sig […]

Fäbod utgångspunkt för innovationer

Följande text publicerades även i Entré nr 4, 2009: Fäbodarna i södra Norrland och Dalarna spelade en viktig roll för att driva fram den svenska jordbruksekonomin. De satte press på jordbrukarna och ledde till innovationer som järnplogen och messmöret. Jesper Larsson har lagt fram sin avhandling Fäbodväsendet 1550-1920 – Ett centralt element i Nordsveriges jordbrukssystem […]

Elitishockey – industri och folkrörelse

Följande text publicerades även i Entré nr 4, 2009: Hälsofrämjande folkrörelse eller underhållningsindustri – sportvärlden delas alltmer i två olika företeelser. Hans Lundberg visar hur kommunikativt entreprenörskap har använts för att svensk elitishockey ska kunna verka i båda lägren. Hans Lundbergs avhandling Kommunikativt Entreprenörskap: Underhållningsidrott som totalupplevelse före, under och efter formeringen av den svenska […]

Lerner knep priset

Följande text publicerades även i Entré nr 1, 2010: 2010 års ”Global Award for Entrepreneurship Research” går till Josh Lerner. Det offentliggjordes 3 februari 2010 på Småföretagsdagarna i Örebro. Lerner sällar sig därmed till en exklusiv skara av prisade entreprenörskapsforskare. -Josh Lerner är professor i Investment Banking vid Harvard Business School. Han har i sin […]

Nätverk ger självförtroende

Följande text publicerades även i Entré nr 4, 2009: När småföretagare samlas i formella lärandenätverk är det inte bara kunskaperna som förbättras. Också självförtroende och den psykiska energinivån påverkas positivt. Det konstateras i en avhandling från Handelshögskolan vid Umeå universitet. I sin avhandling, Learning Among Entrepreneurs in Formal Networks: Outcomes, Processes and Beyond, undersöker ekonomie […]

Digitala innovationer kräver nya affärsmodeller

Följande text publicerades även i Entré nr 4, 2009: De senaste årens digitala innovationer har förändrat landskapet för många branscher. Ett område som verkligen har märkt av förändringen är medierna, inte minst dagstidningarna. – Den nya tekniken har inneburit både många nya problem och många nya möjligheter. Dagstidningarnas affärsmodell har sett likadan ut i över […]

Sök

Arkiv