Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande.

Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande

Bra företagsklimat gynnar invandrare

Följande text publicerades även i Entré nr 2, 2011: Andelen egenföretagare med utomeuropeisk bakgrund, främst från Iran, Irak, Syrien och Libanon, har i många fall fördubblats sedan 1990-talets början. De anställer fler och har högre omsättning (men i genomsnitt ett sämre rörelseresultat) än företag som ägs av infödda svenskar. Det pekar mot att ett ökat […]

Osäker innovation

Följande text publicerades även i Entré nr 2, 2011: Klimatförändringar och miljöproblem har ökat efterfrågan på nya, innovativa energilösningar. Många vill vara med och dela på kakan. Samtidigt dras branschen med stor osäkerhet, ingen vet vilken lösning som blir framtidens standard. Anne Louise Koefoed har följt företaget Norsk Hydro under utvecklingen av en ny vätgasbaserad […]

Förändringens vind för med sig lärande

Följande text publicerades även i Entré nr 2, 2011: När individer rör på sig, knyter kontakter på olika nivåer och tillgodogör sig kunskap, möjliggör de entreprenöriellt lärande i organisationer i förändring. Det hävdar Jonas Christensen som studerat socialarbetare och universitetslärare. Jonas Christensen har i sin avhandling undersökt lärandeprocesser och yrkesroller i förändring. – Det entreprenöriella […]

Glesbygden innoverar på distans

Följande text publicerades även i Entré nr 2, 2011: I glesa miljöer blir de fysiska mötena färre. I stället kan man utnyttja modern teknik för att kommunicera med kunder, leverantörer och affärspartners. Och då spelar det ingen roll om de sitter i grannbyn eller på andra sidan klotet. Norrlandsbaserade forskningscentrumet Ciir intresserar sig för innovation […]

Nätverk stöder idéprocessen

Följande text publicerades även i Entré nr 2, 2011: Genom att uppmuntra rätt sorts nätverksbyggande kan företag stödja sin idéprocess så att fler värdeskapande idéer uppstår och tas tillvara. Det menar Jennie Björk vid KTH:s institution för integrerad produktutveckling. Det engelska begreppet ”ideation” har egentligen ingen motsvarighet på svenska. Bäst översätts det med ”den idéskapande […]

Innovation kan dra ner tillväxten

Följande text publicerades även i Entré nr 2, 2011: Viljan att växa är viktig för att ett företag faktiskt ska växa. Att vara innovativ är också positivt för tillväxttakten. Det konstaterar Pekka Stenholm i artikeln Innovative Behavior as a Moderator of Growth Intentions (Journal of Small Business Management nr 2, vol 49, 2011). Men det […]

Entreprenörskap i skolan engagerar elever

Följande text publicerades även i Entré nr 2, 2011: Entreprenörskap blir från och med höstterminen 2011 ett eget ämne på gymnasieskolan. Dessutom kommer entreprenörskap att finnas i andra ämnens examensmål. Forskning visar att entreprenöriellt lärande ger engagerade elever. Men många skolor har svårt att angripa fenomenet och vet inte exakt hur de ska integrera det […]

Entreprenören har blivit aktivist

-Svenska Noko Jeans tillverkar jeans i Nordkorea. Inte ett oproblematiskt samarbete, men kontakt och handel leder till ett öppnare samhälle, tänker de sig. Alltså ett lika mycket politiskt som entreprenöriellt projekt. I Prometheus eller Narcissus? Entreprenören som samhällsomvälvare (Bokförlaget Korpen, 2011) menar Karl Palmås att entreprenören och aktivisten nuförtiden gärna är samma person. Företag som […]

Socker och sprit bygger kluster

Följande text publicerades även i Entré nr 2, 2011: Världens mest kända kluster är förmodligen den där kiseldalen i Kalifornien. Och mycket av den befintliga klusterforskningen utgår från Silicon Valley-liknande förutsättningar: marknadsekonomi, högteknologi och ett stadigt flöde av innovationer. Jens Sörvik vidgar vyerna i sin studie av socker- och etanolklustren i Brasilien och på Kuba. […]

Hårda regler hämmar nätverk

Följande text publicerades även i Entré nr 2, 2011: Att lära känna varandra och utveckla goda relationer är viktigast för att regionala strategiska nätverk ska nå framgång. Då väcks engagemang och drivkraft att göra något tillsammans. Alltför detaljerade och orealistiska mål, som att skapa ett visst antal nya jobb och företag, kan göra att projekten […]

Sök

Arkiv