HALLÅ DÄR! Johan Karlsson – mottagare av Unga forskarpriset 2023
Han har skapat en unik databas för att studera familjeföretag i Sverige. Nu får ekonomie doktor Johan Karlsson 150 000 kronor för sin forskning om familjeföretag och hinder för tillväxt. Grattis till utnämningen! Vad betyder priset för dig? – Det känns självklart hedrande och kul att min forskning anses värd att ge pris. Samtidigt är […]
NY FORSKNING | Så viktiga är småföretagen för krisande regioner
De regionala klyftorna växer, men det går att rädda områden med sämre förutsättningar. Att ta tillvara entreprenörsandan är en av flera nyckelfaktorer. Samhällsfenomen som Brexit och det ökade stödet för Trump menar många experter är konsekvenser av de ökande regionala skillnaderna i Europa och världen i stort. Medan vissa regioner går väldigt bra, med ett […]
HALLÅ DÄR! Magnus Klofsten – nybliven gästprofessor i Newcastle
Innovations- och entreprenörskapsforskaren Magnus Klofsten, Linköpings universitet, har forskat mycket på entreprenöriella ekosystem och akademiskt entreprenörskap. Nu har han möjlighet att dela med sig av kunskaperna till Northumbria university i Newcastle. Grattis till gästprofessuren! Varför tror du att just Northumbria university bjöd in dig? – Precis som i många delar av världen är de intresserade […]
NY FORSKNING | Små och medelstora företag med FoU-stöd inte bättre än andra – ”Det förvånar mig”
De statliga stöden för forskning och utveckling, FoU, verkar i snitt inte påverka ett mindre företags prestation. Men de som faktiskt presterar bättre än andra, tack vare stödet, har en sak gemensamt. Företag kan ansöka om offentliga FoU-stöd för att satsa på forskning och utveckling. Syftet med bidragen brukar vara att fler företag ska växa. […]
BOKTIPS | Löften och sanningar om entreprenörskapets värde
Entreprenörskap är viktigt för ett lands tillväxt, konkurrenskraft och välmående. Men hur viktigt är det egentligen? Hur många arbetstillfällen skapar varje nystartat företag? Och hur länge överlever jobben – och företaget? I boken The Promise and Peril of Entrepreneurship drar fyra ekonomer och forskare slutsatsen att jobbskapandet och överlevnadsgraden bland nystartade företag är mycket lägre […]
NY FORSKNING | Så ökar ni innovationshöjden i företaget
Moderna organisationer använder sina medarbetare vid innovationsprocesser. Strategin skapar både motivation, kreativitet och bättre innovationer i företaget. Forskare vid Chalmers kan nu berätta om ett oväntat verktyg för att få fart på engagemanget. Förändringstakten ökar i alla branscher, och det ställer krav på företagen att löpande förnya sina produkter och tjänster. Samtidigt blir vägen framåt […]
NY FORSKNING | Så lyckas livsmedelsföretagare ta sig in på en ny marknad – forskaren tipsar
Att producera och sälja närodlad mat innebär många utmaningar på vägen – och möjligheter. Tidigare Norsi-doktoranden Stine Alm Hersleth berättar allt om detta och ger sina bästa tips på vägen. Hur lätt eller svårt är det för små lokala livsmedelsföretagare att få sin närproducerade mat såld idag? – Möjligheterna är stora skulle jag säga. Primärt […]
BOKTIPS: Forskaren om innovationsfluff – ”Fräsiga slogans hindrar riktig innovation”
Innovation har bidragit stort till vårt rika och välmående land. Men innovation är i dag ett modeord som många ser som den snabba lösningen på de flesta samhällsproblem. Det får privata såväl som offentliga aktörer att öppna plånboken för dyra marknadsförings-insatser som sällan leder till – just det, innovation. Det menar sociologen Olof Hallonsten, Lunds […]
NY FORSKNING | Forskarens råd för att få fart på cirkulära ekonomin
Allt fler företag vill satsa på resursminskning, återanvändning och återvinning. Men det är ingen enkel övergång. KTH-forskare berättar nu om åtgärderna som krävs för en starkare cirkulär ekonomi. Elektrifierade lastbilar, kaffebryggare, kläder och skyltar. Det är exempel på produkter som ingår i Daniel Berlins doktorsavhandling om försörjningsnätverk i en cirkulär ekonomi. – I en business-to-business-kontext […]
Tekniken sänker tröskeln till entreprenörskap – men hur lyckas man?
Så gott som alla småföretag idag behöver ha digital kunskap för att lyckas lansera produkter/tjänster, generera intäkter, minska kostnader, hitta nya kunder och växa. Men vilka är de viktigaste färdigheterna för entreprenörer i en digital värld? Hur förändrar digitaliseringen produktdesign och kommunikation med kunderna? Och hur kan småföretag i icke-digitala branscher övervinna den digitala klyftan? […]