NY FORSKNING | Så skapas hållbar produktutveckling

Maria
Gustafsson
DELA
Carolina Villamil, Blekinge tekniska högskola, har tagit fram ett ramverk som stöttar tillverkningsföretag i omställningen till en mer socialt och miljömässigt hållbar produktion. Foto: Unsplash/Blekinge tekniska högskola.

Det finns ett stort tryck på tillverkningsföretag att bli socialt och ekologiskt hållbara. Nu har ett ramverk tagits fram för att underlätta omställningsarbetet.

Det senaste decenniet har tillverkningsföretag mött en ökad efterfrågan på socialt och miljömässigt hållbara produkter och tjänster. Men för att hållbarhet ska säkerställas i produktutvecklingen behöver det införlivas i utvecklings-processens tidiga skede där utrymmet för innovation är större än senare i processen, menar Carolina Villamil vid Blekinge tekniska högskola.

– Tillverkningsföretag bestämmer vilka produkter som ska ingå i deras portföljer med hjälp av kriterier som till exempel kostnad, kvalitet, risk, intäkter, tid och marknadsposition. Hållbarhetsaspekten måste in bland dessa kriterier för att det ska bli en hållbar produkt eller tjänst, säger hon.

Ramverk stöttar omställningen

Men många företag ser utmaningar med att ställa om till en mer hållbar produktion. Därför har Carolina Villamil i sin doktorsavhandling tagit fram ett ramverk som ska stötta företagens omställning. Ramverket innefattar tre delar för företagen att jobba med.

– För det första behöver man definiera och på riktigt förstå vad som är socialt och miljömässigt hållbara produkter. Utöver det finns det nio nyckelfaktorer att ta hänsyn till för att lyckas ta fram socialt och miljömässigt hållbara produkter.

De nio nyckelfaktorerna för att lyckas integrera hållbarhet i produktportföljen:

1. Helhetssyn. Man behöver ta hänsyn till ett systemperspektiv som omfattar alla delar av systemet.
2. Integrering. Hållbarhet ska vara ett av övriga kriterier vid val av produkter som ska ingå i portföljen.
3. Genomförande i tidigt skede. Inkludera hållbarhet tidigt i innovationsprocessen.
4. Tidshorisont. Företagen måste ha ett långsiktigt perspektiv på hållbarhet.
5. Anpassning till företagsstrategin. Portföljen måste vara i linje med företagets strategi.
6. Radikal innovation. Man tar fram nya affärsmodeller för att utveckla lösningar med högre hållbarhetsprestanda.
7. Intressenternas delaktighet. Företaget uppmuntrar de viktigaste intressenterna att delta i processen.
8. Fullständig produktlivscykel. Man säkerställer en hållbarhetsbedömning i samtliga stadier av produktens livscykel.
9. Utvärdering av portföljen. Hållbarhet är ett kriterium när man utvärderar sin produktportfölj.

Den tredje delen av ramverket innefattar metoden STARDUST, som är en workshopdel som Carolina Villamil har utvecklat i sin forskning. Den kan användas både digitalt och vid fysiska träffar med de team som ska fastställa portföljkomponenterna. Med STARDUST-metoden får individerna bättre förståelse för vilka möjliga trender som produktportföljen kan möta på kort, medellång och lång sikt. Den ökar även medvetenheten kring hållbarhet och engagerar intressenter att delta i hållbarhetsarbetet.

– Ramverket som jag har tagit fram ökar företagets strategiska hållbarhetsperspektiv och hjälper till att identifiera hållbarhetshotspots. Dessutom kan de utvärdera portföljkomponenter, jämföra lösningar och identifiera fördelar och risker som kan förändra produktportföljen över tid, säger Carolina Villamil.

Kontakta denny.carolina.villamil.velasquez@bth.se

Mer om avhandlingen
Carolina Villamil disputerade vid Blekinge tekniska högskola 24 mars. Avhandlingen heter Guidance in developing a sustainability product portfolio in manufacturing companies och kan läsas som PDF.

503

DELA