STUDIE | Så här blir ditt företag garanterat inte en enhörning
- Publicerad: 19 nov 2025,
- 8:37 f m
- Uppdaterad: 19 nov 2025,
- 8:53 f m
Klarna och Spotify är svenska exempel på unicorns, eller enhörningar. Denna typ av företag är ovanliga, men nu kan forskning avslöja vilka företagsbeslut som både ökar och minskar chansen att uppnå enhörningsstatus.
En unicorn är ett privatägt startupföretag som värderas till eller har en ”exit” på över en miljard dollar. Endast lite fler än 2 800 företag i världen har uppnått unicornstatus sedan år 2000, enligt databasen Dealroom.
I en studie som publicerades tidigare i år har forskare studerat 125 digitala plattformsföretag inom mental hälsa, varav 12 blivit enhörningar. Forskarna har i studien identifierat vilka kombinationer av beslut som påverkar chanserna att uppnå enhörningstatus. De studerade faktorerna är: tidpunkt för kapitalanskaffning, finansieringskällor, digital teknik och val av affärsmodell.
Tre beslutskombinationer som har mycket liten chans att lyckas:
- Ingen tidig finansiering, statlig finansiering och djupteknologi = 0,95 % sannolikhet.
- Ingen tidig finansiering och ingen statlig finansiering, oavsett teknik = 0,16 % sannolikhet.
- Tidig finansiering, statlig finansiering och djupteknologi = 1,75 % sannolikhet.
Samtidigt pekar studien på kombinationer som ökar chanserna: till exempel plattformar med tidig finansiering, ingen statlig finansiering och djupteknologi som riktar sig till B2B-marknaden. Forskningsresultaten kan ge entreprenörer och investerare empiriskt stöd för att fatta strategiska beslut i en digital tidsålder, där intuition framför fakta traditionellt har dominerat.
Genom att kombinera praktisk erfarenhet med dataanalyser, exempelvis beslutsträd, kan aktörer i branschen navigera osäkerheten bättre – och samtidigt bli medvetna om vilka beslut som nästan utesluter framgång.
Mer om studien och forskarna
Artikeln What entrepreneurial decisions enable the breeding of digital platform unicorns? är publicerad i den vetenskapliga tidskriften Strategic Entrepreneurship Journal. Författare är Sea Matilda Bez, University of Montpellier, Franrike, Isabel Narbón-Perpiña, Universitat Autònoma de Barcelona, Spanien samt Asta Pundziene och Rima Sermontyte-Baniule båda vid Kaunas University of Technology, Litauen.