NY FORSKNING | Så får ni en smidig hållbarhetsomställning

Maria
Gustafsson
DELA
Man i slips checkar grönt. Och kvinna hoppar häck.
Företagen kan göra en hel del själva för att lättare ta sig an omställningen. Men beslutsfattare har också saker att göra, enligt forskare vid Karlstads universitet. Foto: Canva.

Satsning på gröna och cirkulära innovationer driver affärsnytta. Men vägen mot en hållbar affär kantas ofta av osäkerhet och risker. Så hur tar man sig över de största hindren?

Många företag har vid det här laget förstått vikten av att hänga med i hållbarhetsomställningen. Inte minst för att stå sig i konkurrensen med andra. Andrey Abadzhiev, Karlstads universitet, har i sin doktorsavhandling studerat hur svenska företag kan jobba med hållbarhetsomställningar och implementera gröna och cirkulära innovationer.

– Jag har följt ett antal svenska byggföretag som satsat på innovationer som möjliggör användning av trä i höghus i stället för betong och stål. Detta för att minska koldioxidavtrycket. Resultaten kan generaliseras och gäller även andra kontexter, förklarar han.

Samarbete och kunskapsdelning

De främsta anledningarna till att företag väljer att satsa på hållbara innovationer är för att effektivisera verksamheten samt att ta sig in på nya marknader.

Andrey Abadzhiev. Foto: Linn Malmén.

– För många är miljöaspekten inte det centrala vid en omställning. I stället drivs man av kostnadsbesparingar och nya affärsmöjligheter.

Samtidigt innebär nya marknader och ny teknik viss osäkerhet och risker, vilket kan leda till att företag tvekar inför att investera i hållbara lösningar. Brist på kunskap är ett annat vanligt hinder som kan motverka utvecklingen.

– Därför är det helt centralt att samarbeta med aktörer från hela värdekedjan. I till exempel byggbranschen gäller det allt från materialtillverkare till arkitekter och entreprenörer. På så vis kan företagen fördela sina risker och öka sin kapacitet att implementera hållbara lösningar, berättar Andrey Abadzhiev.

Nycklar för hållbarhetsintegration

För att lyckas med hållbarhetsomställningar har studien identifierat tre nyckelaspekter som företag kan arbeta med.

– För det första måste man utveckla affärsmodeller som kombinerar ekonomiska och hållbarhetsmässiga värden, och som är relevanta för flera intressenter, inklusive kunder och partners.

Vidare behöver organisationer ständigt kompetensutvecklas för att kunna möta förändrade marknadskrav och hållbarhetsmål. Och slutligen behöver kunskapen omsättas i konkreta åtgärder och arbetsmetoder.

– Företag kan till exempel skapa interna utbildningsprogram och strategier för att säkerställa att hållbarhet genomsyrar hela verksamheten, från strategisk planering till det dagliga arbetet, säger Andrey Abadzhiev.

Kontakta andrey.abadzhiev@kau.se

Råd till beslutsfattare

För att stödja företagens omställningar behöver beslutsfattare:

  • Främja långsiktiga visioner för hållbarhet, som är gemensamma för branschen och baserade på vetenskaplig grund.
  • Erbjuda incitament och stödstrukturer för att minska riskerna med att investera i hållbara innovationer.
  • Skapa policyer som stimulerar samarbete mellan aktörer i värdekedjan.


Mer om avhandlingen
Andrey Abadzhiev disputerar 12 december 2024 vid Karlstads universitet med avhandlingen Managing business model innovation for sustainability transitions: Towards a theory-based typology.

29

DELA