Med känsla för affärer

Hanna
Andersson
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 4, 2013:

-Affärsbeslut tas inte alltid på rationella grunder. Beslutet kan påverkas av undermedvetna känslor. Det är därför en del entreprenörer fortsätter att investera ekonomiskt i projekt som verkar vara dömda att misslyckas. Det gäller speciellt om det är en återinvestering i ett tidigare projekt. När entreprenören känner självförtroende och hopp är det mindre chans att hen drar sig ur investeringen, medan frustration, genans och press gör det mer troligt. Det menar Ethel Brundin och Veronika Gustafsson i Entrepreneurs’ decision making under different levels of uncertainty: the role of emotions. Artikeln har publicerats i International Journal of Entrepreneurial Behaviour & Research (nr 6, vol 19, 2013). Beslutsprocessen ser olika ut beroende på om den sker under hög nivå av osäkerhet, eller i en säkrare situation. Något att tänka på när man ger allmänna råd till entreprenörer, menar författarna.

Kontakta ethel.brundin@jibs.hj.se———

1437

DELA