I Jönköping utvecklar studenterna egna företag

Iréne
Forsmark
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 1, 2001:

Vid Internationella Handelshögskolan i Jönköping (IHH) kan nu studenterna starta, driva och utveckla egna företag parallellt med grundstudierna. Projektet ”Future Enterprise”, som startades i januari i år, ska drivas på försök i två år och sedan utvärderas.

IHH erbjuder fyra magisterprogramutbildningar med olika inriktning; internationell ekonomi, data och ekonomi, affärsrätt och internationell ekonomi och politik. På de två första programmen studeras entreprenörskap såväl i teori som praktik.

Utbildningarna startar med en obligatorisk fempoängskurs i entreprenörskap. Därefter får studenten ett fadderföretag. Det kan vara ett företag i regionen eller ett företag som studenten har tidigare kontakt med. Under de två första årens åtta fempoängskurser inom huvudämnet får studenterna ett antal uppgifer som är kopplade till den kurs de läser. Svaren ska de själva hitta, eller arbeta fram på sina fadderföretag, och sedan presentera i en skriftlig projektrapport. Rapporten redovisas muntligt vid ett seminarium med opposition. Tanken är att studenterna ska få feedback på sitt eget arbete samtidigt som de får ta del av kurskamraternas arbete vid sina respektive fadderföretag och på så sätt bli närmare bekanta med företag i olika branscher.

– I de första kurserna är frågorna hårt styrda från skolan sida. Det lättas sedan upp och avsikten är att studenternas eget ansvar och inflytande över uppgifterna ska öka, säger Leif T Larsson, universitetslektor vid IHH.

– Sista kursen andra året, när studenterna läser strategi och teknologi, ska de göra en strategisk analys av sitt fadderföretag. Även den redovisas vid ett seminarium och då är ofta fadderföretagen med. Det är inte ovanligt att analysen leder till förändringar i företagen.

Analysen är ”slutklämmen” på de två första årens sammanhållna utbildning. Därefter splittras klasserna. Eftersom IHHs profil är entreprenörskap och internationalisering erbjuds studenterna att läsa utomlands en eller två terminer, vilket åtta av tio studenter gör.

Ger bred insikt

Men det är inte bara de studenter som särskilt valt att läsa entreprenörskap som får sig ämnet till livs. IHH har en vision som säger att ämnet ska genomsyra all utbildning. I ämnen som statskunskap och affärsrätt tas till exempel frågeställningar om hur lagstiftningen påverkar småföretagen upp.
– När vi följer upp kurserna är vi noga med att stämma av med lärarlagen att den här typen av frågeställningar funnits med i undervisningen , säger Leif T Larsson.

För att ytterligare stärka den entreprenöriella profilen startar nu Future Enterprise. Rötterna till idén finns i utbildningsprogrammet Ung företagsamhet (UF) som under 20 år gjort det möjligt för 70 000 gymnasieelever att starta och driva företag parallellt med studierna. Genom ett samarbete mellan UF och IHH överförs nu idéerna på akademisk nivå.

Intresset har varit stort och just nu är 29 studenter i full fart med att starta egna riktiga företag, samtidigt som de läser på heltid.
– Vi har upplyst studenterna om att de får räkna med att satsa mycket tid och avstå från en del fritidsintressen. De studenter som får den här möjligheten har genomgått noggranna intervjuer som visat att de har tydliga entreprenörsegenskaper. Vidare har de, på olika sätt, manifesterat att de är driftiga och de uppvisar hög självinsikt, säger Leif T Larsson, som också är projektledare för Future Enterprise.

”Startaegetverksamheten” ger tio poäng. Det finns inga tentor, men väl många andra kunskapskrav som måste uppfyllas.

Utveckling och avveckling

Studenterna ska göra en affärsplan som ska godkännas. Företaget ska registreras och en styrelse tillsättas. Finansiering får de ordna själva. Vidare ska de göra kvartals- och delårsrapport, balansräkning och årsredovisning samt presentera en marknadskommunikations- och en personalplan. För att lära sig hur man avvecklar ett företag ingår också en likvidationsrapport.

– För att utföra dessa rapporter måste företagen ha verksamhet, kunder och produkter. Tanken är att de ska kunna ta hjälp av äldre studenter som valt revision som inriktning. För det praktiska företagandet har de kompetenta mentorer från näringslivet till sin hjälp. Vi kommer också att erbjuda fadderföretagen att vara med.

Om kombinationen heltidsstudier och företagande går att förena återstår att se.

– Skulle det vara så, att ett företag växer och blir framgångsrikt utan att studenten läst färdigt, är det värdefullt i sig. Dessutom är ju det här en försöksverksamhet som ska utvärderas om två år, säger Leif T Larsson.
———–

1137

DELA