Nätverken avgör tillväxten
- Publicerad: 4 maj 2001,
- 12:00 f m
- Uppdaterad: 4 maj 2001,
- 3:31 e m
Följande text publicerades även i Entré nr 1, 2001:
Det är nätverket som avgör de unga spjutspetsföretagens framgång. Och företag med många teknologikanaler tycks lyckas bättre.
Det visar en färsk doktorsavhandling om den biomedicinska tillväxtbranschen: New technology-based firms and industrial dynamics – Evidence from the technological system of biomaterials in Sweden, Ohio and Massachusetts. Forskaren Annika Rickne vid Chalmers tekniska högskola har studerat 73 unga svenska och amerikanska biomedicinska företag, såväl små som stora. De utvecklar och tillverkar biomaterial, såsom konstgjorda hjärtan, hud och tandimplantat. Hon har kartlagt företagens alla relationer – med företag, forskare vid universiteten, kunder, policy-organisationer, finansiärer och andra. Det är ett enormt resursflöde som företagen är beroende av för sin tillväxt, konstaterar Annika Rickne:
– Det har alltid pratats om hur viktiga nätverken är, men att de är så viktiga, det förvånade mig.
Flera olika relationer
Företagens förmåga att utvecklas och lansera nya produkter hänger ihop med de resurser de får tillgång till genom samverkan. För att till exempel få in nytt teknologiskt kunnande bör företagen investera i flera olika relationer, med flera typer av samarbetspartners.
På det stora hela lyckas företagen i Massachusetts bäst. Därefter kommer de 25 företagen i Sverige som ingår i studien. Tillsammans har de skapat 1 200 arbetstillfällen i Sverige.
– Nätverken visade sig i oväntat hög grad bestå av relationer till samarbetspartners i företagens geografiska närhet. Att vara innesluten i ett tätt sammanbundet nationellt nätverk kan vara mycket bra om man är lokaliserad i ett kluster, en bra miljö med aktörer som befinner sig på forskningsfronten.
Gå utomlands
– Men det finns även en risk med att enbart ha nationella relationer. Fler teknologibaserade företag än vi kanske tror är så lokalt eller regionalt förankrade att de därmed riskerar att försitta sina chanser. När det lilla kontaktsökande företaget nobbas av till exempel Gambro, så ska det inte låta sig nöja med det utan gå utomlands.
– Det är önskvärt med en balans mellan nationella och globala relationer.
Annika Rickne varnar samtidigt för risken med att förlita sig för mycket på sitt nätverk i alla lägen. ”Ifrågasätt nätverket hela tiden!”, uppmanar hon.
Bok för företagsledningar
Avhandlingen har rönt uppmärksamhet i näringslivet, eftersom det inte finns så många studier som så detaljerat studerar nätverkande. Annika Rickne planerar därför att skriva ner sina slutsatser i en bok för företagsledningar och policyaktörer.
– Nutek, som har delfinansierat forskningen, har också visat intresse för hur miljön – innovationssystemet – påverkar det unga företagets teknologi- och produktutveckling. Studien utgår från funktionen hos aktörerna och visar bland annat att företagen bör påverka sin omgivning mera än vad som görs i dag, till exempel inom utbildningen.
Rickne fortsätter forska om betydelsen av nätverkande för företagsutveckling.
– Närmast ska jag studera biomedicinska företag i Japan och Silicon Valley. Dessutom vill jag förstå mer om vilken roll universiteten spelar för tillväxten.———–