Öppenhet triggar innovation
- Publicerad: 11 apr 2011,
- 12:00 f m
- Uppdaterad: 11 apr 2011,
- 3:27 e m
En kortare version av denna artikel publicerades i Entré nr 1, 2011:
Ofta ses ett företags innovationer som ett resultat av de egna FoU-satsningarna. Det är inte hela sanningen. Etablerade företag har hela tiden ett inflöde av externa entreprenörer och uppfinnare som vill sälja in sina idéer. Klickar det, kan det bli ett fruktbart förhållande för båda parter.
Claes Bohman har lagt fram sin avhandling Attraction – A New Driver of Learning and Innovation vid Handelshögskolan i Stockholm. Han har studerat inflödet av innovativa idéer i företag som Ericsson, DeLaval, Autoliv och Procter & Gamble.
– I stora, etablerade företag sker detta spontant, hela tiden. Företagen kan också påverka inflödet, men i dag är det bara ett fåtal som gör det systematiskt, säger Claes Bohman.
Procter & Gamble är pionjärer på området. De har en transparent innovationsstrategi och kommunicerar tydligt att de vill få in idéer utifrån.
Ericsson har traditionellt gjort det mesta internt, och det gäller fortfarande för kärnverksamheten. Men inom nyare områden, till exempel multimedia eller IP-tv, försöker företaget attrahera extern innovation.
– Inom sina teknologiska kärnområden har storföretagen inte särskilt stor nytta av externa idéer. Att till exempel pitcha en idé om bilbälten hos Autoliv är svårt. De har flera tusen ingenjörer som redan har hunnit testa – och förkasta – det mesta inom det området.
– Mitt råd till externa entreprenörer och uppfinnare är att i stället rikta in sig på teknikområden som är nya för storföretagen. Eller på tilläggsprodukter och tjänster som är mer perifera. Där finns en större öppenhet för idéer utifrån.
Ett exempel är DeLaval som säljer mjölkningssystem över hela världen. De måste ha ett stort antal tilläggsprodukter i sin portfölj – tvättmedel, diskborstar, läkemedel för kor – men kan inte ha intern kompetens för allt detta. Företaget har därför stor nytta av att utomstående kommer med idéer som kan lösa kundernas problem.
Generellt kan man också säga att företag med många produkter och många kunder är mer mottagliga för idéer utifrån. De behöver fånga in vad den månghövdade kundbasen efterfrågar, och hela tiden förnya sortimentet. Externa tips om trender och nyheter blir då mycket värdefulla. Omvänt är det för företag med få, men stora, kunder. De känner ofta kundbehoven så väl att utomstående kan ha svårt att bidra.
Vilka är då de individer som söker sig till storföretagen med sina idéer? Här finns ett brett spektrum av entreprenörer och uppfinnare. Vissa presenterar vaga koncept, andra kommer med nästan färdiga produkter. Gemensamt för dem är att de saknar resurser för att själva kommersialisera idén. Ibland är det storföretagets distributionskanaler som lockar. Ibland är det deras förmåga att utveckla koncept till färdiga produkter.
De flesta möten leder förstås inte till någon affär, men ibland säger det klick. Det kan resultera i en kort romans där entreprenören säljer ett patent till storföretaget, eller en mer varaktig relation.
– Mötena sker på det stora företagets villkor och visst blir det ojämlikt. Entreprenören måste lägga korten på bordet, annars finns det inget att prata om. Storföretagen kan vara mer restriktiva med att lämna ifrån sig information.
– Produktidéer finns det gott om, men företag med internationella distributionsnätverk finns det färre av. Den som vill komma ut på en världsmarknad för mjölkningssystem har bara två skott: att gå via någon av marknadsledarna DeLaval eller WestfaliaSurge, konstaterar Bohman.
Apple är ett företag som hyllas för sina innovativa produkter. Vissa kommer från externa entreprenörer, som till exempel Tony Fadell. Han gick till Apple och presenterade sin idé om en mobil musikspelare som kunde kopplas till en nedladdningstjänst. Fadell fick en chefstjänst på Apple och möjlighet att utveckla sina idéer. I dag går de under namnen Ipod och Itunes Store.
– Att systematiskt attrahera innovation utifrån har inte riktigt slagit igenom i de etablerade storföretagen än. Men det finns ett stort intresse för nya sätt att bedriva innovation, säger Claes Bohman.
Kontakta claes.bohman@hhs.se
4 faktorer som attraherar idéer
Synlighet – gör företagets innovationsstrategi synlig och uppmuntra externa entreprenörer att bidra med idéer, till exempel på webbplatsen.
Öppenhet – berätta om produkter under utveckling. Då är det lättare för utomstående innovatörer att se vad de kan bidra med.
Pålitlighet – ha en bra struktur för pitchprocessen, snabba beslutsvägar och schyssta villkor. Ryktet sprider sig!
Coolhet – odla en hajp. I dag vill alla jobba med Google eller göra appar till Iphone.———–