Lärande i småföretag gynnas av nätverk

Jonas
Gustafsson
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 1, 2007:

Lärande är viktigt för alla företag. Men för småföretag sägs det ofta vara en svårighet. Här saknas den tid och de resurser som större företag har. En lösning kan vara att skapa ett lärandenätverk.

Pontus Bergh har lagt fram sin licentiatuppsats vid Umeå universitet. Den har fått titeln Interorganisatoriska lärandenätverk för chefer från små och medelstora företag. Det övergripande syftet i uppsatsen är att skapa en ökad förståelse för chefers lärande i just konstruerade interorganisatoriska lärandenätverk.

Bergh har intervjuat deltagare i det nationella utvecklingsprogrammet KrAft. Han har även gjort deltagande observationer och använt sig av skriftliga redogörelser från presentationer i nätverket.

Resultaten visar att den här typen av konstruerade lärandenätverk är en bra form för lärande bland chefer från små och medelstora företag.

Han delar upp chefernas upplevda lärande i tre grupper: kognitiva (kunskapsmässiga), psykodynamiska (emotionella) och sociala (samverkansmässiga). Nätverken visade sig främst främja det psykodynamiska och sociala lärandet. Men därigenom främjas även det kognitiva lärandet, menar Bergh.

Ett annat resultat är att lärandets tre dimensioner – aktör, relation och design – på olika sätt påverkar vad och hur nätverksdeltagarna lär sig.

Bergh ger också några praktiska råd till den småföretagschef som vill börja arbeta med lärandenätverk: Var beredd att satsa tid och energi i deltagandet i nätverket, försök att få med andra företag som intresserar dig eller ditt företag, samt var aktiv när programmet för nätverket utformas.

För mer info: pontus.bergh@usbe.umu.se———–

1989

DELA