Samarbete framför konkurrens i nya inkubatorer

Åse
Karlén
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 2, 2005:

Under de senaste åren har en ny typ av fnuttnätverksinkubatorerfnutt vuxit fram. Det skriver Anne Bøllingtoft och John Ulhøi i artikeln The networked business incubator – leveraging entrepreneurial agency? (Journal of Business Venturing, nr 2, vol 20, 2005). De har, under sex månader, genomfört en etnografisk studie i en av de första danska nätverksinkubatorerna. Enligt Bøllingtoft och Ulhøi skiljer den sig från traditionella inkubatorer på flera sätt. En viktig faktor är att den föddes när två små, nystartade företag insåg fördelarna med samlokalisering. De satte sedan upp regler, exempelvis att kunskapsdelning och sociala aktiviteter ska komma i första rummet. De hyresgäster som erbjuds plats i inkubatorn måste kunna tillföra intressanta erfarenheter, kompetenser, visioner och produkter.

För mer info: jpu@asb.dk———–

964

DELA