Entreprenörskap ”over there” mötte svensk företagsamhet

Åse
Karlén
DELA

Följande text publicerades även under vinjetten fnuttEsbrinyttfnutt i Entré nr 4, 2004

22 november utbytte svenska och amerikanska forskare och praktiker erfarenheter i Stockholm. Evenemanget kallades fnuttSweden-U.S. Entrepreneurial Forumfnutt och arrangerades av Esbri, U.S. Department of Commerce, The Batten Institute vid University of Virginia och Näringsdepartementet*.

De senaste tre åren har amerikanska forskare och representanter från USAs handelsdepartement fört en dialog om entreprenörskapet på olika platser i världen. Tidigare har de bland annat besökt Chile, Frankrike och Japan. I år kom delegationen för första gången till Sverige.

Mario Cardullo vid U.S. Department of Commerce är en av dem som reser runt och utbyter erfarenheter. Han ser forumen som starten på ett närmare samarbete mellan USA och andra länder. Cardullo berättade också lite om entreprenörskapskulturen i sitt hemland.

– Entreprenörerna är de som gör något i USA. De sätter igång saker, och sedan är det storföretagens uppgift att skapa stora marknader.

– I USA är det inte förbjudet att misslyckas som entreprenör. Det är tvärtom nästan så att du får en medalj om du gör det.

Som exempel på entreprenörer som har mött motgångar, och kanske till och med gått i konkurs, nämnde Mario Cardullo Bill Gates, Walt Disney och Henry Ford.

– Tänk om de inte hade rest sig och försökt igen – hur hade det gått då?

Under Sweden-U.S. Entrepreneurial Forum hann många viktiga ämnen avhandlas inom ramen för fyra olika teman. Varje tema innehöll presentationer från svenska och amerikanska forskare och företagare.

Det första temat handlade om entreprenörskapsutbildningar, det andra om innovationernas roll. Det tredje temat var lagar och regler och det fjärde temat rörde finansieringsfrågor. En av de svenska forskare som deltog i forumet var professor Mats Lundqvist, Chalmers tekniska högskola.

Han berättade om Chalmers satsning på en entreprenörskola 1997. Den byggde på en insikt om att det fanns fler idéer inom lärosätets väggar än vad skolan själv kunde exploatera.

– Det finns ett gap mellan kreativa forskare och folk som kan driva företag. Därför började vi arrangera gammaldags fnuttäktenskapfnutt.

Som Lundqvist ser det bör ett entreprenöriellt lärosäte inte nöja sig med att bara lära ut fnuttsanningarfnutt. Det ska också uppmuntra till kunskapande och konstruktivt lärande. Publiceringar i all ära, men skolan ska också påverka samhället.

– Det entreprenöriella universitetet ska fläta samman forskning, lärande och nyttiggörande, sa Mats Lundqvist.

För mer info: magnus.aronsson@esbri.se

* Huvudpartners för evenemanget var ITPS, SSES och Svenskt Näringsliv. Övriga partners var HP, Saco och Blackbox.———–

2858

DELA