Nytt verktyg utvärderar utbildningar

Åse
Karlén
DELA

Följande text publicerades även under vinjetten fnuttUtbildningfnutt i Entré nr 4, 2004

Vilket syfte har våra entreprenörskapsutbildningar? Och hur använder vi skattemedlen på bästa sätt? Frågor som dessa diskuteras i en rapport från nätverket Entreva.

Ulla Hytti och Paula Kuopusjärvis rapport Evaluating and Measuring Entrepreneurship and Enterprise Education: Methods, tools and practices handlar om utvärderingar av entreprenörskapsträning och -utbildningar. Hytti och Kuopusjärvi är verksamma vid Handelshögskolan i Åbo som är en av parterna i Entreva, ett nätverk av finländska, norska, irländska, österrikiska, spanska och tyska lärosäten.

Författarna har jämfört 90 olika utvärderingar av entreprenörskapsutbildningar som har genomförts i de sex länderna. De har också intervjuat policymakare och andra fnuttexperterfnutt. Studien visar att utvärderingar är ett etablerat inslag i exempelvis Finland, medan de inte anses vara lika viktiga i Tyskland.

När en utbildning ska utvärderas är det viktigt att först och främst känna till vilken målsättning den har, skriver Ulla Hytti och Paula Kuopusjärvi. Syftar utbildningen till att studenterna ska förstå entreprenörskapets väsen, ska de bli entreprenöriella eller rent av utvecklas till entreprenörer?

Målet med utvärderingen måste också klargöras tidigt. Först därefter kan utvärderingsprocessen planeras. Rapporten kompletteras av ett webbaserat verktyg som går igenom de olika stegen i utvärderingsprocessen.

För mer info: www.entreva.net———–

1015

DELA