Hårt klimat för småföretagare i Bangladesh

Jonas
Gustafsson
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 3, 2004:

Att starta och driva företag är inte lätt någonstans i världen, men svårast är det i fattiga utvecklingsländer som saknar både infrastruktur och stödsystem. I Bangladesh finns praktiskt taget inga åtgärdsprogram för ett bättre företagsklimat.

Jahangir Khan har intervjuat företagare, politiker och banktjänstemän i Bangladesh. Målet har varit att undersöka vilka etableringshinder småföretagare i Bangladesh måste hantera. Undersökningen har utmynnat i doktorsavhandlingen Determinants of Small Enterprise Development of Bangladesh: Investigation of Constraints from Institutional Perspective.

– Utvecklingen av småföretagandet är en svår uppgift i Bangladesh. Den fysiska och ekonomiska infrastrukturen är dålig. Det finns inte heller några effektiva organ som främjar företagstillväxten, vilket finns i många andra länder. Försök har gjorts, men de har inte varit tillräckliga, säger ekonomie doktor Jahangir Khan, Stockholms universitet.

Handbok för utvecklingsländer

Han har tittat på viktiga faktorer som behövs för att småföretagandet ska öka, exempelvis kunskap, teknologi, finansiering och bra marknadsrelationer. Vad finns i dagens Bangladesh – och vad behöver utvecklas?

– Tanken är att avhandlingen ska kunna fungera som en generell handbok för hur företagsklimatet i utvecklingsländer kan förbättras. Ofta är det just kunskap som fattas och då kan det här materialet förhoppningsvis vara en hjälp på vägen.

I många fall angrips bara ett problemområde i taget, vanligtvis finansiering. Det räcker inte, enligt Khan. Man måste täcka hela dynamiken som behövs för ett bättre företagsklimat och få en bättre balans mellan tillgång och efterfrågan.

– För att få avsättning för produkter måste det ju även finnas en efterfrågan. Man kan inte bara ge pengar för att utveckla entreprenörskap och tro att allt ska lösa sig. Många olika saker måste finnas på plats samtidigt för att ett gynnsamt företagsklimat ska uppstå, till exempel infrastruktur, kunskap, motivation och möjlighet. Annars ger inte pengarna något resultat.

För byråkratiskt

För att få till en förändring menar Jahangir Khan att man måste öka alla former av institutionella stöd till alla typer av företagande i Bangladesh. Det krävs också en harmonisering av politiken och stöden, för att skapa en effektiv och fungerande stödapparat. De åtgärder som har vidtagits tidigare har inte varit anpassade till de småföretag de är ämnade att hjälpa.

– Ett annat problem är byråkratin. Det är helt enkelt för krångligt för vanligt folk att starta företag. En lösning skulle kunna vara att bilda ett center dit man kan gå för att få hjälp med allt som behövs för att starta företag.

Ytterligare ett skäl till att försöken att främja småföretagandet i Bangladesh inte har varit lyckade, är att de styrande politikerna saknar kunskap och tydliga mål.

– Det saknas också insikt om att småföretagen är viktiga för ett lands utveckling. Man tänker sig att de stora företagen kan göra allt. För att en förändring ska komma till stånd krävs ett erkännande om att småföretag bidrar till tillväxt.

För mer info: jak4@hotmail.com ———–

1619

DELA