Lönsamhet och kompetens ger banklån
- Publicerad: 17 jun 2004,
- 12:00 f m
- Uppdaterad: 17 jun 2004,
- 3:29 e m
Följande text ingick även i temat fnuttFinansieringsstafettenfnutt som publicerades i Entré nr 2, 2004:
Det är svårt för växande företag att hitta finansiärer till sina investeringar, speciellt genom banklån. Men med bra lönsamhet och stark finansiell ställning går det lättare. Ett företags strategiska plan imponerar däremot inte på banktjänstemännen.
Volker Bruns har studerat banktjänstemäns kreditbedömning av växande små och medelstora företag i avhandlingen Who receives bank loans? A study of lending officers” assessments of loans to growing small and medium-sized enterprises.
– Företag som inte kan visa på bra lönsamhet tjänar inget på att ha en genomtänkt strategisk plan när de söker lån. Då är det viktigare att ha dokumenterad kompetens inom sitt område, säger Volker Bruns, Internationella Handelshögskolan i Jönköping.
Efter en litteraturgenomgång har han hittat ett antal faktorer som är särskilt viktiga för banktjänstemäns kreditbedömning, bland annat riskbenägenhet, kompetens, lönsamhet och finansiell ställning. Bruns har också gjort ett experiment där 114 banktjänstemän fått bedöma hypotetiska låneansökningar.
Resultaten visar att sannolikheten för att stödja en kreditansökan ökar när företagets lönsamhet är hög och när företagets samlade kompetens kan relateras till projektet.
– Jag trodde att riskbenägenheten skulle ha större inverkan än den visade sig ha. Men bankerna tjänar inte mer på att ett företag växer, de får samma ränteintäkter oberoende av hur bra företaget lyckas med tillväxtprojektet. Däremot kan företaget få svårt att betala lån och ränta om tillväxten inte går som planerat.
Banktjänstemännens bedömningar skilde sig åt i vissa fall. Erfarna banktjänstemän la exempelvis mer vikt vid företagens finansiella ställning. Det visade sig också att banktjänstemän med stor erfarenhet av långivning till små och medelstora företag har en mer komplex beslutsmodell. De ser i högre grad till en kombination av faktorer i sin bedömning.
– Jag kan inte säga om erfarna banktjänstemän gör bättre bedömningar än andra. Men det här kanske är något som bankerna borde kolla upp. Om banktjänstemän som använder sig av komplexa beslutsmodeller gör bättre bedömningar så borde banken kunna använda den kunskapen.
Banktjänstemännen fick också berätta vad de själva tycker att de lägger vikt vid i en kreditbedömning. Deras egen bild stämde inte så bra överens med den bild som Volker Bruns fått fram i sitt experiment.
– Banktjänstemännen har relativt dålig insikt i sitt beslutsfattande. De underskattar de faktorer som egentligen är viktigast, och tvärtom. Till exempel framhålls den strategiska planeringen som viktig av banktjänstemännen själva. Men enligt min studie är den inte särskilt betydelsefull jämfört med de andra faktorerna.
För mer info: volker.bruns@ihh.hj.se ———–