Självständig utbildning med företagskoppling

Jonas
Gustafsson
DELA

Följande text publicerades även under vinjetten fnuttUtbildningfnutt i Entré nr 2, 2003:

Ekonomihögskolan i Växjö har en lång tradition av utbildningar med inriktning mot småföretagande och entreprenörskap. Den senaste i raden är en treårig utbildning med namnet Enterprising and Business Development, EBD. Den första kullen studenter går ut sommaren 2003.

På EBD-programmet ligger fokus på affärsutveckling och affärsförändring. När programmet utvecklades tog man ta vara på erfarenheter från tidigare, liknande utbildningar vid Växjö universitet.

– Vi förde också samtal med näringslivet i regionen för att få reda på vilka kunskaper som efterfrågades, säger Christer Jonsson, universitetslektor och programansvarig för EBD.

Han menar att det som är mest speciellt med utbildningen är själva upplägget. EBD bygger nämligen inte på traditionell ämnesutbildning. I stället har man olika temainriktningar under utbildningens gång, till exempel fnuttOmvandling och avvecklingfnutt. Temat belyses sedan ur de olika perspektiv som ingår i programmet: företagsekonomi, nationalekonomi, juridik, socialpsykologi och informationsvetenskap.

Individuell utbildning

Studenterna har ett partnerföretag under hela utbildningstiden. Uppgifter på partnerföretaget kombineras in i det aktuella temat. Examinationerna består främst av projektrapporter där studenterna berättar om arbetet i partnerföretaget.

– Vi arbetar inte så mycket med traditionella föreläsningar, de är mer till för att få in studenterna på rätt spår. Sedan ligger ansvaret till stor del på studenterna själva att läsa och skriva enligt eget huvud.

Detta innebär att utbildningen blir individuell. Studenternas partnerföretag har olika förutsättningar. Projekten ser därför olika ut och studenterna är i behov av olika litteratur. Det ställer krav på att studenterna kan arbeta självständigt.

– Vi lär inte ut entreprenörskap, men för att klara av utbildningen måste studenterna själva lära sig att bygga nätverk och driva enskilda projekt. Vårt lärosätt leder till entreprenöriella handlingar, och studenterna lär sig att vara entreprenöriella genom att prova sig fram.

Christer Jonssons vision är att programmet ska attrahera studenter med hög profil, som efter utbildningen kan bidra till affärsutvecklingen i sydöstra Sverige.

– Vi vill att företagen i regionen ska känna till utbildningen och aktivt leta efter studenter som har gått den. Jag hoppas att relationerna med partnerföretagen kan utvecklas. Det skapar en bra potential för forskning i framtiden.

Viktig verklighetskoppling

Att kontinuerligt använda partnerföretagen som referensramar hjälper också studenterna att koppla kunskapen till något verkligt. Det menar Eva Jönsson, universitetsadjunkt och lärare i juridik på programmet.

– Studenterna märker att kunskapen är på riktigt och inte bara information i en bok. Det blir lättare att komma in i den juridiska tankevärlden, om man ser det från mitt perspektiv. I företagen kan studenterna se de verkliga konsekvenserna av att regelsystemet ser ut som det gör. De får en medvetenhet om vad juridiken verkligen betyder för verksamheten, säger Eva Jönsson.

Hon tycker också att den individuella karaktären på utbildningen är positiv. Det blir lättare att lära känna studenterna. Man kan också utgå från den enskilda studentens möjligheter på ett annat sätt.

– På traditionella utbildningar får alla samma paket. Här kan vi släppa lite på tanken att alla ska kunna exakt samma sak. En del kunskaper måste ju alla få med sig, men vi har ingen millimeterrättvisa. Det gör också arbetet som lärare lite roligare. Man ser lättare om studenterna utvecklas och lär sig något. Det blir mer meningsfullt på det här sättet. Men det ställer även andra krav på oss lärare, man måste vara bredare i sina kunskaper.

– Den pedagogiska sidan är intressant. Man kan inte utbilda i entreprenörskap, men man kan hjälpa människor att se möjligheter. Vi vill vara en utbildning som tar vara på människors förmåga, säger Eva Jönsson.

För mer info: christer.jonsson@ehv.vxu.se , eva.jonsson@ehv.vxu.se ———–

1109

DELA