Utbildningen behöver mer teori

Åse
Karlén
DELA

Följande text publicerades även under vinjetten fnuttUtbildningfnutt i Entré nr 1, 2002:

Kan man lära studenter att bli entreprenörer? Enligt James Fiet hänger svaret på den frågan samman med vilka teoretiska förutsättningar den som undervisar har. Teorin avgör vad som undervisas och på vilket sätt undervisningen sker. Fiet argumenterar i artikeln The theoretical side of teaching entrepreneurship (Journal of Business Venturing, vol 16, nr 1, 2001) för att utveckla teorier som kan hjälpa studenter att förutsäga framtida möjligheter och svårigheter. Teoribildning kring entreprenörskap har tenderat att utveckla ackumulativa separata teorier snarare än kumulativa, menar Fiet. Studenter är i första hand inte betjänta av beskrivningar av entreprenöriella fenomen eller idealtyper. Istället ska kumulativa teorier undervisas på ett sätt som uppmuntrar fnuttlearning by doingfnutt. Fiet efterlyser mer gedigen litteratur i ämnet entreprenörskap, där teori är lika viktigt som i andra ekonomiska discipliner.

För mer info: jfiet@uop.edu ———–

1160

DELA