Är egenföretagandet en bra väg in i det svenska samhället, eller är det en räddningsplanka för invandrare som inte får något annat jobb? Begreppet invandrarföretagande har kommit att beteckna en kategori småföretagare, och det bär på en mängd föreställningar innehållande både negativa och positiva stereotyper.
För den enskilde företagaren blir detta en del av en levd erfarenhet vilket avtecknar sig i förhållningssätt och strategier gentemot omgivningen. Företagare tillhörande en så kallad middleman-minoritet, exempelvis assyrier och syrianer, kan organisera sig kollektivt, men samtidigt betyder tillit och individernas egenskaper mycket för samverkan inom nätverken.
En viktig faktor som styr invandrarföretagandet är vilken hjälp och service olika aktörer i samhället kan erbjuda. Andra viktiga faktorer är synen på invandrare som företagare och de konkreta hinder, från språkbarriärer till bristande nätverk, som invandrarföretagen lever med. Under föreläsningen kommer de tre föreläsarna att presentera en rikare bild av invandrares företagande – bortom stereotyperna. De diskuterar temat utifrån en nationalekonomisk, kulturgeografisk respektive etnologisk synvinkel.