Vinnande uppsatser om turbulens, riskkapital och nätverk

Åse
Karlén
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 4, 2000:

Att förutse framtiden är aldrig lätt, speciellt inte för företag som verkar i nya och turbulenta branscher. Fredrik Rosenhamer och Jonas Tappers studie av tre svenska snabbväxande företag renderade dem en förstaplats i uppsatstävlingen om småföretagens villkor.

Vid landets alla universitet och högskolor produceras varje år en mängd uppsatser på kandidat- och magisternivå. Ett 40-tal av de som skrevs under läsåret 1999-2000 deltog i uppsatstävlingen Småföretagens möjligheter och villkor i Sverige. Av dessa har tre tilldelats priser i form av resestipendier. Tävlingen anordnades för tionde året i rad av Nutek i samarbete med Ernst & Young, Esbri och Företagarnas riksorganisation.

Förstapristagarna Fredrik Rosenhamer och Jonas Tapper har skrivit uppsatsen Att förutse framtiden – en multipel fallstudie av tre svenska, snabbväxande företag i data- och telekombranschen vid Stockholms universitets företagsekonomiska institution. De intresserar sig för hur företag i turbulenta branscher kan förbereda sig för framtiden och menar att nyckeln till framgång är flexibilitet.

Uppsatsen tar avstamp i professor Kathleen M Eisenhardts forskning om företag som är framgångsrika trots att de verkar i särskilt föränderliga branscher. Hon finner att framgången beror på att de, på ett strukturerat och medvetet sätt, använder olika metoder och verktyg för att förutse framtiden och därefter fatta strategiska beslut. Rosenhamer och Tapper har undersökt om motsvarande gäller för tre svenska företag.

Slutsatsen är att Eisenhardts forskningsresultat delvis kan sägas gälla även för de undersökta svenska företagen. Ett av de verktyg hon nämner, allianser, används för att förutse framtiden även i de svenska företagen. Andra, exempelvis framtidsfokuserade möten och experimentella produkter, används bara delvis på det sätt hon beskriver. Mässor tas däremot inte alls upp av Eisenhardt, medan Rosenhamer och Tapper funnit att de används för att skapa föreställningar om framtiden.

De undersökta svenska företagen är medvetna om att det är viktigt att försöka gå händelserna i förväg och förbereda sig för olika framtidsscenarier. Dessvärre har de inte möjlighet att avsätta tillräckligt stora resurser, varken tidsmässiga eller monetära, till att arbeta med detta. Arbetet sker på ett ostrukturerat, informellt och ofta omedvetet sätt. De föreställningar om framtiden som företagen ändå har är snarare att betrakta som bieffekter av åtgärder i andra syften än medvetna försök att skaffa information som kan ligga till grund för strategiska beslut.

Andra pris i uppsatstävlingen gick till Adrian Axelsson och Hans Börjesson, Internationella Handelshögskolan i Jönköping, för uppsatsen Utvärdering av riskkapital. De har tagit fram ett verktyg för utvärdering av riskkapital och affärsänglar som de sedan testat på ett verkligt företag. Utvärderingsverktyget vägleder företag som beslutat sig för att ta in riskkapital men inte vet viken typ av aktör det är lämpligast att samarbeta med.

Tävlingens tredje pris tilldelades uppsatsen Kvinnliga företags nätverkande. Författare är Camilla Flodin och Gunn Söderberg, Mitthögskolan Sundsvall. De har undersökt tre manliga och tre kvinnliga småföretagare och jämfört hur dessa nätverkar över tiden. Några slutsatser är att familjen var viktig i startfasen för samtliga företagare, men att de kvinnliga företagarna sedan utvecklade sina nätverk i högre grad än vad de manliga gjorde.———–

1834

DELA