VD betyder mycket i små företag
- Publicerad: 12 dec 1998,
- 12:00 f m
- Uppdaterad: 12 dec 1998,
- 3:32 e m
Följande text publicerades även i Entré nr 4, 1998:
God självtillit, en tydlig vilja att förnya och förändra samt förmåga att kommunicera budskapet, det vill säga att fnuttfå med sig folkfnutt. Det är några av de viktigaste egenskaperna en VD bör ha om företaget ska överleva på en turbulent marknad.
Det är några av slutsatserna som Mats Westerberg, Luleå Tekniska universitet, drar i sin avhandling – Managing in turbulence: An emperical study of small firm operating in a turbulent environment.
Avhandlingen består av två delstudier. I delstudie ett undersökte Mats i enkätform 156 företag där deras VD:ar fick ge sin syn på sig själva, sitt företag med mera. Samtliga företag var verksamma inom trähus- och snickeribranschen som i början av 90-talet genomgick en stor strukturförändring. I delstudie 2 har 8 av de 156 företagen undersökts genom intervjuer.
– Resultatet i delstudie två bekräftar att VD:s självtillit och osäkerhetstolerans är två mycket viktiga faktorer för företagets framgång. Men det visar sig också att alltför stor självtillit – VD:ar som tror att de behärskar allt – lever farligt. Det är därför viktigt att VD har en fnuttifrågasätterfnutt i sin närhet och inte bara har fnuttjasägarefnutt omkring sig.
– Att VD har en stor osäkerhetstolerans är extra väsentligt om företaget ska överleva de omvälvningar en strukturomvandling innebär. Då måste VD vara entreprenör eller tillåta entreprenörskap. Den som leder företaget måste inse art nya förutsättningar gäller och hitta nya kunder och marknader. Att göra som man alltid har gjort kan vara livsfarligt för dessa företag, säger Mars Westerberg.
Han har också funnit att VD:ar med akademisk bakgrund har ett litet handikapp.
– De som har läst på universitet har lärt sig att arbeta med strategier och hur man implementerar dem. I större företag finns det alltid någon som översätter det akademiska språket till personalen. I småföretag saknas ofta den funktionen. Därför är det viktigt att VD har kommunikativ rationalitet, en förmåga att få med sig folk och förklara varför man t.ex. ska införa ISO 9 000, inte bara att det ska ske.
Mats Westerberg har funderat mycket på hur man kan tackla problematiken med låg självtillit respektive övertro på sin förmåga. Han slutsats är att många VD:ar i småföretag skulle behöva en mentor. Vissa, men långt ifrån alla, har förmågan att med egen kraft skaffa sig självtillit, hantera osäkerhet, bygga upp nätverk, skaffa sig en kompetent styrelse, kort sagt att skapa de redskap som behövs för ett framgångsrikt företagande. Därför skulle en mentor kunna spela en betydelsefull roll både som fnuttpåhejarefnutt och fnuttifrågasättarefnutt.
Att jobba med både enkät och intervjuer är något som Mats Westerberg rekommenderar andra forskare.
– Jag hade aldrig fått fram så bra exempel till intervjuerna om jag inte först gjort enkäten.
———–