Svårt urskilja positiva innovationer i tjänsteföretag

Pablo
Lizama Farias
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 3, 2005:

En gammal sanning i tillverkningssektorn är att vissa innovationer har positiva effekter, medan andra har negativa. Inom tjänstesektorn är det inte lika enkelt. Det går till exempel inte att genomföra innovationer och automatiskt tro att de ska leda till fler jobb.

Vid ett löpande band är innovationer relativt lätta att upptäcka, men i ett tjänsteföretag kan det vara betydligt svårare. Det visar Johanna Nählinder i sin doktorsavhandling Innovation and Employment in Services – The case of Knowledge Intensive Business Services in Sweden, som hon har lagt fram vid Linköpings universitet.

I den har hon undersökt 967 företag, alla verksamma inom den kunskapsintensiva tjänstesektorn.

Smörjmedel i ekonomin

Ett syfte med avhandlingen är att ta reda på om det finns ett lika enkelt sätt inom tjänstesektorn som inom tillverkningssektorn att förklara vilka innovationer som har positiva respektive negativa effekter.

– Inom tillverkningssektorn finns ett samband mellan innovation och effekt på sysselsättningen. Teorin säger att produktinnovationer ger positiva effekter medan processinnovationer ger negativa effekter på sysselsättningen. För tjänstesektorn gäller inte detta. Där finns inget enkelt sätt att förklara vilka innovationer som leder till ökningar eller minskningar i sysselsättning, säger filosofie doktor Johanna Nählinder.

De företag Nählinder undersökte har hon kategoriserat som Kibs-företag – Knowledge intensive business services. Det kan handla om till exempel konsultföretag, forskningsinstitut eller IT-bolag. Utmärkande för den här typen av företag är att de baserar sig på ny teknologi och att deras anställda är högutbildade. Kibs-företagens kunder är antingen andra företag eller organisationer inom den offentliga sektorn. Många av företagen är också specialiserade på att gå in i andra företag och agera problemlösare.

– Det är en samling branscher med likartade positiva egenskaper som gör dem innovativa. Kibs-företag är viktiga eftersom de fungerar som smörjmedel i ekonomin. Förutom att de själva är innovativa hjälper de till att skapa förändring i andra företag.

Svårt att mäta

Resultaten i avhandlingen visar att 81 procent av de undersökta företagen har genomfört någon form av innovation. Av dessa har 43 procent upplevt förändringar i antalet anställda.

– Men det finns svårigheter kopplade till förändringar inom tjänstesektorn. Det går inte att göra produktinnovationer och tro att de automatiskt leder till fler jobb. Principerna är inte så enkla. Det gör att förändringar ibland får oväntade effekter och att det är svårt att i förväg veta vilken innovation som får önskad effekt på sysselsättningen. Det är många faktorer som påverkar om innovationer får positiva eller negativa effekter inom den kunskapsintensiva tjänstesektorn, säger Johanna Nählinder.

Hon menar att det inte finns så mycket forskning som undersöker sambandet mellan innovationer och sysselsättning inom tjänstesektorn.

– Vanlig mainstreamforskning befattar sig ogärna med tjänstesektorn, just eftersom det är svårt att peka ut och mäta förändringar där.

För mer info: johanna.nahlinder@faugert.se———–

1692

DELA