STUDIE | Det här är faktorn som gör dig till dröminvesterare
- Publicerad: 21 nov 2025,
- 9:17 f m
- Uppdaterad: 21 nov 2025,
- 10:33 f m
Vill du bli entreprenörernas förstahandsval? En ny forskningsstudie avslöjar vad som avgör om du lyckas säkra de bästa investeringarna.
Vi vet rätt så mycket om hur investerare bedömer entreprenörer, medan mindre uppmärksamhet har ägnats åt hur entreprenörer bedömer investerare.
I en ny amerikansk studie som bygger på två studier – dels en analys av 677 entreprenörers omdömen av 408 investerare, dels ett kontrollerat experiment med 481 entreprenörer. Slutsatsen är tydlig: entreprenörer uppfattar investerare med entreprenöriell bakgrund som mer empatiska, och det är just upplevd empati påverkar hur investerare bedöms.
Delad erfarenhet signalerar empati
I den första studien visade det sig att investerare som tidigare varit entreprenörer var tre gånger så benägna att uppfattas som empatiska jämfört med investerare utan sådan bakgrund. De fick också högre totalbetyg. Den andra studien, där entreprenörer slumpades att läsa påhittade men realistiska investerarprofiler, bekräftade sambanden: bara vetskapen om att en investerare hade entreprenörserfarenhet ledde till mer positiva omdömen.
Empati fungerar alltså som en sorts bro mellan investerare och entreprenörer. Studien visar att om entreprenörer upplever sig förstådda i både sina tankar och känslor, påverkar det bedömningen av investeraren. Den kognitiva aspekten – att investerare förstår hur entreprenören tänker – ser ut att väga tyngst.
Resultaten understryker att en investerares entreprenörsbakgrund blir ett tecken på att hen kan relatera till den osäkerhet och press som det innebär att bygga ett bolag.
Det handlar alltså inte om att investerare med entreprenörsbakgrund presterar bättre, utan att personen har förmåga att se situationen från entreprenörens perspektiv. Det i sin tur skapar en tillitsfull relation och påverkar entreprenörernas vilja att samarbeta långsiktigt.
Var öppen med din bakgrund
Forskarna i studien betonar att investerare ofta underskattar värdet av att berätta om sin entreprenörserfarenhet. Många antar att deras finansiella kompetens väger tyngst, men resultaten pekar på att entreprenörer uppskattar en annan typ av kapital: erfarenhet av att investeraren själv gjort entreprenörsresan.
Därför blir forskarnas råd till investerare att lyfta fram sin entreprenörsbakgrund mer aktivt i möten och presentationer – för delad erfarenhet kan skapa en relationell konkurrensfördel.
Mer om artikeln och författaren
Artikeln Seeing Both Sides: How Shared Experience Can Improve Entrepreneur Evaluations of Investors Through Perceived Empathy är publicerad i den vetenskaplig tidskriften Organization Science. Författare är Dana Kanze vid Georgetown University, USA.