Sociala medier alltmer kommersialiserade

Jonas
Gustafsson
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 4, 2014:

Sociala medier handlar mer och mer om marknadsföring. Gärna i skön förening med inlägg av mer privat karaktär. Avsändarna är ofta privatpersoner som anlitas av företag som vill sprida sitt budskap. Det visar Christofer Laurell i sin avhandling Commercialising social media. A study of fashion (blogo)spheres (Stockholms universitet, 2014). Laurell menar att utvecklingen – sett ur företagens perspektiv – är positiv. De kan kontrollera en större del av innehållet i de olika sociala kanalerna jämfört med tidigare. Från konsumentens perspektiv är däremot förändringen mer problematisk. Det blir svårare att skilja kommersiellt innehåll från icke-kommersiellt, något som utmanar dagens lagstiftning kring marknadsföring. De nya förutsättningarna påverkar hur företag arbetar med marknadskommunikation och varumärkesbyggande. Laurells empiriska material består av 25 000 blogginlägg från svenska mode- och livsstilsbloggar.

Kontakta christofer.laurell@sbs.su.se———

2604

DELA