”Överskatta inte internet vid internationalisering”

Jonas
Gustafsson
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 2, 2017:

Internetbaserade tjänsteföretag blir ofta internationella snabbt. Men det kan ha sina utmaningar, visar forskning från Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.

Robert Wentrup har studerat hur det går till när tjänstebaserade internetföretag från Sverige och Marocko blir internationella. Han presenterar sina resultat i avhandlingen The Internationalization Process of Online Service Providers. Geographical Perspectives on the Emerging Online Economy.

Resultaten visar att de flesta internetföretag trots allt följer ganska traditionella internationaliseringsmönster. De går försiktigt fram och börjar helst i närområdet. De gäller framförallt de som även har en starkt offline-närvaro. Ju mer online-fokuserade företagen är, desto snabbare är vägen ut på en internationell marknad. Och desto längre bort rör de sig geografiskt.

Men en sådan strategi har sina utmaningar, menar Wentrup, eftersom företagen inte har kontakt med den ”verkliga marknaden”.

– Det är viktigt att inte överskatta internets effekt för att komma in på en marknad. Personliga relationer är nödvändiga och de aktiviteter som företaget för i den ”riktiga” geografin är minst lika viktiga som närvaro online, säger Robert Wentrup.

Många företag i den nya ekonomin beter sig alltså ungefär som gamla företag när de går utomlands. Det innebär att gamla mönster består, både när det gäller internationalisering och annan utveckling inom internet: Var användarna finns, var de nya företagen startas och var den ekonomiska tillväxten skapas. Det tyder i sin tur på att skillnaderna mellan olika ekonomiska regioner ökar.

Kontakta robert.wentrup@handels.gu.se———–

1553

DELA